Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Facebooks Youtube-utmanare lanseras brett

Publicerad: 30 Augusti 2018, 04:37

Videoplattformen Facebook Watch.

Nu rullas videoplattformen Facebook Watch ut världen över samtidigt som plattformen öppnar för mer reklam.


Ämnen i artikeln:

FacebookYoutube

För ett år sedan lanserades Facebook Watch på den amerikanska marknaden. Nu rullas tjänsten ut världen över, skriver BBC.

Användare kan genom Facebook Watch titta på program och se klipp som de sparat från sitt nyhetsflöde. Nytt är också att Facebook nu tillåter alla innehållsskapare att visa reklam i klippen, så länge de möter vissa givna krav.

Tidigare har det bara varit vissa utvalda innehållsskapare som har haft möjlighet att ha reklam i sina klipp. Annonsintäkterna delas sedan upp, där 55 procent går till skaparna och 45 procent landar hos Facebook. Annonsmöjligheten rullas dock bara ut i USA, Storbritannien, Irland och Australien till en början.

Tjänsten skulle ha lanserats under onsdagen men på grund av att information läckt så valde Facebook att skjuta på lanseringen, därför kan sidan för Facebook Watch ännu inte vara aktiv i vissa länder.

Hur Facebook Watch tas emot av omvärlden och hur stor konkurrent till Youtube den kommer bli återstår att se. I takt med att Facebook köper upp fler stora rättigheter, så som rätten att sända La Liga i Indien, pratas det även om i branschen hur mycket Facebook kommer konkurrera med linjär-tv samt de stora streamingplattformarna.

Nya siffror som BBC refererar till visar dock att Facebook Watch har haft ett relativt svagt mottagande i USA. Av 1 632 tillfrågade vuxna hade hälften aldrig hört talas om Facebook Watch. 24 procent svarade att de visste om tjänsten men att de aldrig hade använt den. Bara 14 procent svarade att de hade använt den minst en gång i veckan.

Hanna Frick

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

FacebookYoutube

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.