Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Facebooks åtgärdsförslag som ska förhindra fejknyheter

Publicerad: 21 November 2016, 11:36

Vill bland annat lära av nyhetsmedierna för att bli bättre på källkritik.


Ämnen i artikeln:

FacebookMark Zuckerberg

Mark Zuckerberg, Facebooks grundare och vd, har tidigare tillbakavisat kritik om att spridningen av falska nyheter på sociala medier-nätverket skulle ha påverkat utgången i det amerikanska valet. Han har i stället understrukit att fejknyheterna utgör mindre än en procent av samtliga inlägg.

Men efter den hårda kritiken bytte Mark Zuckerberg spår och meddelade att Facebook skulle ta krafttag mot den falska nyhetsförmedlingen, bland annat genom att Facebooks annonsverktyg ska bannlysa sajter som sprider desinformation.

I ett inlägg på Facebook förklarar Mark Zuckerberg vad Facebook mer planerar att göra för komma till bukt med problemet med desinformation. Han vill bland annat att sociala medier-nätverket ska investera i ny teknik som lättare ska identifiera fejknyheter. Han vill också underlätta för användarna att rapportera när de upptäcker desinformation. Vidare ska falska artiklar flaggas för att varna användare som är på väg att dela vidare materialet. Dessutom vill Mark Zuckerberg föra en dialog med journalister och nyhetsmedier för att se vad företaget kan lära av dem vad gäller hur de arbetar med källkritik.

Mark Zuckerberg avslutar sitt inlägg med att skriva:

”Några av de här förslagen kommer att fungera bra, andra inte. Men jag vill att ni ska veta att vi alltid tagit detta på allvar, vi förstår hur allvarligt det här problemet är för vårt samhälle och vi är angelägna om att lösa det.”

Läs hela inlägget och samtliga åtgärdsförslag här.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookMark Zuckerberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.