Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Facebook skärper reglerna för politisk annonsering

Publicerad: 21 Februari 2018, 06:21

Under 2018 kommer Facebook att skärpa reglerna för politisk annonsering, rapporterar Dagens media.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Diskussionen om vilken betydelse politiska påverkanskampanjer på Facebook haft inför det amerikanska valet har gått varm sedan Donald Trump blev USA:s president hösten 2016. Sedan dess har Facebook vidtagit en rad åtgärder för att motverka desinformation och propaganda. När det svenska riksdagsvalet nu närmar sig har frågan om påverkan blivit allt viktigare också i Sverige.

Nu rapporterar Dagens Media att Facebook under 2018 kommer att samarbeta med myndigheter samt skärpa reglerna för politisk annonsering. Facebook kommer bland annat att kräva mer information av de som vill publicera politiska annonser på nätverket för att kunna säkerställa vem som ligger bakom annonsen.

Peter Münster, Facebooks kommunikationschef i Norden, till Dagens Media:

”Vår roll är att säkerställa att det goda överväger de krafter som kan äventyra de sunda diskussionerna.”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.