Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Facebook kopplar in konsumtion

Publicerad: 5 November 2007, 11:59

Snart kan Facebook-användare börja få meddelanden av typen "Tolv av dina vänner har köpt boken X". Det är en del av en större plan för att utveckla sajten för annonsörer, skriver Advertising Age.


Många shoppingsajter, som Amazon och Bokus, har listor baserade på hur mycket en produkt sålt, och vad de som köpt en viss produkt köpt för ytterligare produkter.

Liknande lösningar, men baserade på vad vänner och personer i samma nätverk köper, är något som Facebook skissar på för tillfället, enligt Advertising Age.

När Facebook-användare köper något, ska de kunna låta folk i deras nätverk få kännedom om det tillsammans med en rabatt.

Enligt Advertising Age ingår detta i en större plan på att koppla in shopping på sajten. Planen kommer att presenteras för annonsörer imorgon, tisdag.

Facebook har inte velat kommentera uppgifterna.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.