Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Facebook inför GDPR

Publicerad: 19 April 2018, 04:30

Facebook implementerar EU:s nya dataskyddsregler GDPR.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Den senaste tiden har Facebook lovat att vidta flera åtgärder för att ge användarna mer kontroll över datahanteringen samt för att öka öppenheten kring hur sociala medier-nätverket hanterar användarinformation.

Nu tar Facebook nästa steg. Inom kort införs nya regler som är anpassade till EU:s nya dataskyddsregler GDPR. Med start i dagarna kommer användarna informeras om de nya reglerna samt behöva ge tillåtelse för de uppdaterade användarvillkoren, skriver Facebook i ett blogginlägg.

Samtliga Facebook-användare, oavsett var i världen de lever, kommer också att bli ombedda att se över informationen om hur Facebook använder data. De kommer också själva behöva göra vissa val som rör integritetsfrågor och riktad marknadsföring. Att helt välja bort riktad marknadsföring kommer dock inte vara möjligt.

Förändringarna rullas ut först bland de europeiska användarna.

Om GDPR på Medievärlden Premium (kräver inlogg):

GDPR-guide: Bli redo steg för steg

De fem viktigaste nyheterna i EU:s dataskyddsförordning

Så påverkas webbplatser av EU:s nya dataskyddsförordning

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.