Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Facebook gör printkampanj mot falska nyheter

Publicerad: 21 Augusti 2017, 04:03

Med annonser i flera norska dagstidningar vill Facebook att användarna ska bli mer vaksamma mot falska nyheter i flödet.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Kampanjen som gick i VG, Dagbladet, Aftenposten och Amedias lokaltidningar är ett samarbete med Medietilsynet och granskningssajten Faktisk.no. Den syns också i flödet för alla norska Facebookanvändare.

Syftet är att användarna ska få upp ögonen för falska nyheter i flödet.

I april gjorde Medietilsynet en undersökning som bland annat visade att 15 procent av alla norrmän en eller flera gånger delat en nyhet som de misstänkte eller visste var falsk. 23 procent har en eller flera gånger delat en nyhet som de senare upptäckte inte var korrekt.

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.