Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Facebook först för Kuriren

Publicerad: 2 juni 2015, 07:28

Alla som gillar Norrbottens-Kurirens på Facebook får vissa nyheter serverade först. Till exempel om Luleås nya monsterburgare.


Ämnen i artikeln:

FacebookNorrbottens-Kuriren

I söndags fick Norrbottens-Kuriren sin 10 000:de följare på Facebook. I går började tidningen testa att använda kanalen som primärkälla för vissa artiklar. Dock inte händelsenyheter.

Det kan handla om unika granskningar eller gräv. Men också sådant som har en mer underhållningskaraktär, säger Mats Ehnbom, chefredaktör på Norrbottens-Kuriren.

Som till exempel den artikel som vi körde i går. Vi lät en reporter testa en ny monsterburgare och sedan fick en dietist betygsätta måltiden också.

Det som publiceras på Facebook kommer också att läggas ut via Kurirens vanliga kanaler, men med en timmes fördröjning. Trafiken från Facebook går till en unik undersida så att det ska gå mäta hur många klick per timme den genererar jämfört med trafiken på den vanliga sajten.

Sedan har redaktionen också koll på hur många delningar och nya gillare som materialet som publiceras först på Facebook har jämfört med övrigt innehåll från Kuriren på den plattformen.

Det är lite tidigt att säga något, men det ser bra ut. Hittills har Facebook-first ökat antalet reaktioner med 100 procent.

Ämnen i artikeln:

FacebookNorrbottens-Kuriren

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev