Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 13 September 2016, 05:25
Schibsted vd och koncernchef Rolv Erik Ryssdal,
Schibsted tar ställning för Aftenposten och koncernchefen Rolv Erik Ryssdal uttrycker också stor oro för it-jättens makt på den norska reklammarknaden.
Bildkriget mellan norska Aftenposten och Facebook har nått oväntade nivåer. Upprinnelsen till bråket var att Aftenpostens chefredaktör, Espen Egil Hansen, i förra veckan publicerade den historiska bilden från Vietnamnkriget som föreställer napalmskadade barn på sin Facebooksida. Sociala medier-jätten krävde att Egil Hansen skulle avpublicera bilden – eftersom den bröt mot Facebooks regler i och med att ett av barnen var naket.
Men Egil Hansen vägrade ta ned den och motiverade varför i ett öppet brev till Facebooks grundare Mark Zuckerberg. I brevet underströk han vikten av att Facebook tillämpar sina regler med sunt förnuft, bland annat genom att göra åtskillnad på barnpornografi och ikoniska krigsbilder. Vidare anklagade Egil Hansen Facebook för att ”begränsa friheten på ett stundtals auktoritärt sätt”.
Även Norges statsminister Erna Solberg lade upp bilden på sin Facebook-sida för att visa sitt stöd, men också den blev nedtagen. Under fredagen backade dock Facebook från sitt beslut och meddelade att man kommer att återpublicera bilden och Sheryl Sandberg, Facebooks operativa chef, hörde då av sig till Solberg och bad om ursäkt.
Nu får Egil Hansen stöd från Schibsteds högsta ledning, som inte bara kritiserar Facebooks hantering av bildpubliceringen – utan också uttrycker oro för hur sociala medier-jätten positionerat sig på den norska reklammarknaden.
I ett uttalande säger koncernchefen Rolv Erik Ryssdal: ”Det finns flera aspekter av Facebook position som vi oroar oss för. De tar 1,5 miljard norska kronor från den norska reklammarknaden. Av detta betalar de – tillsammans med Google – bara smulor i skatt tillbaka till samhället. Schibsted Media Group anser att det är mycket viktigt att den norska mediebranschen nu samlas för att skapa ett oberoende alternativ till de amerikanska jättarnas enorma makt på reklammarknaden. Vi talar om förutsättningarna för oberoende journalistik. Facebook behandling av Aftenposten är ytterligare ett bevis på betydelsen av detta.”