Medievärldens arkiv
Facebook delar med sig av info om 3000 ryska trollannonser
Publicerad: 22 september 2017, 06:01
Skärmdump från Mark Zuckerbergs livesändning.
Den amerikanska kongressens utredare kommer att få information av Facebook som rör de närmare 3000 annonser vilka ska ha koppling till ett ryskt propagandaföretag.
Nyligen gick Facebook ut och berättade att det upptäckts att företaget sålt omkring 3000 annonser till ett ryskt propagandaföretag under det amerikanska presidentvalet förra året. I samband med att uppgifterna offentliggjordes lämnades de också vidare till utredare. Men med hänvisning till Facebooks användarsekretess ville man inte lämna ut material med närmare information om annonserna till utredarna. Nu har dock Facebook vänt i frågan.
Under en livesändning på torsdagskvällen sade grundaren, Mark Zuckerberg, att syftet med annonserna från det ryska propagandaföretaget misstänkts ha varit att öka spänningarna under det amerikanska presidentvalet. Att Facebook nu ändrat sig och går med på att lämna ut information beror enligt Mark Zuckerberg på att företaget värderar demokratiska värden.
”Jag vill inte att att någon ska använda våra verktyg för att undergräva demokratin. Det är inte det vi står för”, skriver Mark Zuckerberg i ett sammanfattande Facebook-inlägg.
Redan i förra veckan meddelade Facebook att man inför striktare annonsregler på plattformen. Kontrollen över vem som annonserar samt med vilket innehåll skulle skärpas. Och i går föreslog Mark Zuckerberg flera ytterligare åtgärder för att göra annonseringen mer transparent
och därigenom minska risken för att propaganda ska spridas.
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/id_ID/sdk.js#xfbml=1&version=v2.10"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));
I just went live a minute ago. Here’s what I said:Today is my first day back in the office after taking parental…Dikirim oleh Mark Zuckerberg pada 21 September 2017
Läs gärna Gunnar Springfeldts analys ”Facebooks styrkor är dess svagheter” (kräver inlogg) för Medievärlden Premium om Facebooks trovärdighetskris.