Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Facebook betalar för positiva nyheter

Publicerad: 8 April 2019, 04:00

Facebooks grundare Mark Zuckerberg.

Brittiska The Daily Telegraph publicerar en artikelserie som "undervisar" om Facebook. Publiceringen görs inom ramen för ett reklamsamarbete.


Ämnen i artikeln:

FacebookMark Zuckerberg

Facebook har tröttnat på den negativa medierapporteringen och tar nu saken i egna händer genom att ingå ett reklamsamarbete med en av Storbritanniens största dagstidningar, The Daily Telegraph. Formatet som används är native advertising, vilket innebär att artiklarna till sitt utseende liknar redaktionell text men är reklammarkerade.

”Målet är att undervisa och öka kunskapen om Facebooks projekt som har en positiv inverkan på människors liv”, skriver Facebooks presstalesperson Vicky Gomes till Business Insider.

I överenskommelsen ingår att The Daily Telegraph ska publicera flera sponsrade artiklar som rör digitalisering och techområdet. Bara den senaste månaden har ett trettiotal artiklar publicerats i print och online. Artiklarna går under vinjetten ”Att vara människa under informationsåldern” och är skrivna av tidningens contentavdelning Telegraph Spark.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookMark Zuckerberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.