Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

FAB Media lanserar ny medietjänst för unga kvinnor

Publicerad: 21 februari 2017, 07:45

FAB Media-gänget. Foto: Carl Klingspor

Baaam är en digital och plattformsoberoende medietjänst som riktar sig till unga, engagerade och medvetna kvinnor. ”Vi måste ta deras intressen på allvar”, säger FAB Medias innehållschef.


På FAB Media är man precis i startgroparna med att gå live med det nya varumärket Baaam, som riktar sig till kvinnor i åldrarna 20–35. Sara Grundberg, innehållschef på FAB Media, berättar att mediehuset inför lanseringen gjort ett gediget arbete i form av målgruppsundersökningar och djupintervjuer för att se vilka behov som finns i målgruppen.

– Utifrån det har vi sedan skapat innehåll som vi hoppas ska vara relevant, engagerande och kännas äkta. Och vi sprider innehållet i våra kanaler där målgruppen finns.

Det innehåll som i dag riktas mot den här gruppen är antingen väldigt nischat eller inte nischat alls, berättar Sara Grundberg. Men innehållet från Baaam kan handla om allt från skönhet, mode och träning till populärkultur, debatt och dagsaktuella ämnen.

– Vi menar att vi måste ta de här kvinnornas intressen på allvar och inse att man faktiskt kan vara intresserad av Donald Trumps senaste tilltag samtidigt som man vill veta vilken färg Nora i Skam har på sitt läppstift. Den bredden hoppas vi kunna erbjuda.

I våras bytte dåvarande Frida Förlag namn till FAB Media. Bakgrunden till namnbytet var att man ville reflektera mediehusets digitala förändringsresa. Det nya varumärket, Baaam, beskrivs som företagets nästa digitala storsatsning.

Är det nya eller befintliga medarbetare som ska arbeta med att producera innehåll till medietjänsten?

– Lite både och. Det är både befintliga och nyrekryterade medarbetare. Men vi är en redaktion som jobbar dedikerat med det här varumärket.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.