Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Fab Media integreras med Aller Media

Publicerad: 25 Augusti 2017, 05:54

Bodil Ericsson Torp, vd Aller media

Ägarbolaget Aller Media lägger ned bolaget Fab Media och skrotar magasinet Chic. I samband med det lämnar vd:n Anders Juhlin. Det rapporterar Resumé, som tagit del av ett internmeddelande. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

FAB Media

Frida Förlag startade 1981. Då var huvudprodukten tidningen Frida. Sedan dess har förlaget knutit till sig många nya varumärken. Och för två år sedan övertogs Frida Förlag av Aller media och är i dag ett helägt dotterbolag till koncernen. Mot den bakgrunden och för att fortsätta det digitala utvecklingsarbetet så bytte mediehuset namn till Fab Media.

Men nu rapporterar Resumé, som tagit del av ett internmeddelande, att Aller Media beslutat att lägga ned Fab Media som eget bolag. Planen är att integrera verksamheten i Aller Medias under den publicistiska direktören Stina Abenius. Beslutet får också konsekvensen att vd:n Anders Juhlin slutar.

Bodil Ericsson Torp, vd på Aller Media, bekräftar uppgifterna.

– Redan i dag är stora delar av FAB Medias verksamhet integrerade i Aller Media och fusionen är därför en naturlig utveckling för att skapa ytterligare synergier och underlätta arbetet mellan Aller Media och Fab Medias varumärken.

Vad innebär den här fusionen konkret för verksamheten?

– Rent konkret innebär det att FAB Medias varumärken kommer att ingå i Aller medias portfölj. Vi kommer att fortsätta utveckla både Baaam och Frida och vi ser stor potential för dessa framgångsrika varumärken. De står för nya sätt att utveckla relationen till den yngre målgruppen, som är en mycket viktig målgrupp för Aller Media.

I dagsläget påverkas inte antalet tjänster, enligt Bodil Ericsson Torp.

Hur ser framtiden ut för Fab Media?

– Under året har vi gjort en stor satsning på Baaam och vi kommer att fortsätta driva och utveckla de varumärken som i dag finns inom Fab Media, det vill säga Baaam och Frida. De är starka varumärken och via dessa dem når vi varje vecka hundratusentals unga kvinnor.

Här kan du läsa Medievärldens personporträtt av den avgående vd:n för Fab Media, Anders Juhlin, från oktober 2016.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FAB Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.