Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Expressen: Vi slår inte mot lokalpressen

Publicerad: 25 April 2007, 12:02

Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen Nya Medier, berättar om den lokala kollisionen som kom av sig, och hur Expressens lokala sajter ska profilera sig mot lokaltidningarna.


På TS frukostseminarium höll Thomas Mattsson ett föredrag om ”Lokala nyheter på lokala sajter”.

– Dramaturgin när vi startade var att vi är den stora tidningen från storstaden som kommer för att konkurrera ut lokaltidningen på orten. Men det här handlar bara om oss och Aftonbladet och en biprodukt av det slaget blir att vi driver lokaltidningarnas utveckling, sade han.

Lokaltidningarna saknar fortfarande många av de funktioner som kvällstidningarnas läsare tar för självklara, som webbradio och läsarbloggar.

– Vi påskyndar deras utvecklingsprocess, och gör det lättare att övertyga ledning och styrelse om att behovet finns. En del har hört av sig och tackat oss: ”Vi fick loss tre nya tjänster på webben tack vare er”.

Nu har en del lokaltidningar infört tipsnummer, mms-nummer och lokala bloggar. Thomas Mattsson visar bilder från VK:s hemsida som skickades till tidningen mms-nummer en timme efter att golvet rasade in under en rockkonsert.

– Det här är en tjänst de lanserade som ett svar på vår satsning.

Även när det gäller webb-tv ligger kvällstidningarna steget före, Tomas Matsson beskriver webb-tv-utvecklingens livscykel:

– En tidning vill göra webb-tv, köper utrustning, utbildar reportrar och börjar göra inslag. Men så sitter det plötsligt någon i en studio och läser upp nyheter på fasta tider. Det strider mot ondemand-beteendet som är kännetecknande för webben och när tidningen upptäcker det går den över till att producera enskilda inslag igen.

Thomas Mattsson är inte säker på att en orte som Jönköping, där lokaltidningen inte finns på nätet, är bättre än en ort som Umeå där den ligger långt framme.

– Om VK har en säljavdelning som är ute och knackar dörr och övertygar annonsörer om att satsa på nätet, kan det göra det lättare för oss at sälja annonser på den marknaden.

De lokaltidningar som trodde att Expressen var ute efter att konkurrera ut dem har blivit betydligt lugnare nu. Expressen har en reporter på varje ort och har aldrig haft några sådana ambitioner.

– Vi kan tillföra en annorlunda nyhetsvärdering där vi fångar upp de lokala snackisarna. Vi ska ha en annan dramaturgi även när vi skriver om samma ämnen som lokaltidningen, och vi ska ha en annan redigering. Vi ska göra många storys på en story inte skriva om en mängd olika ämnen. Vi har ingen redovisningsplikt, och måste inte bevaka dykarens dag och liknande evenemang.

Han tycker att kvällstidningens lokala sajter skiljer sig från rikssajten genom att de är lite gladare, lite mer positiva. Den största utmaningen tycker han är att ta känslan från papperstidningen till webben.

– Flinkheten i fingrarna har vi med oss, men känslan och passionen, det är en utmaning att få den till webben.

De lokala reportrarna ger också mycket för Expressen i stort, enligt Thomas Mattsson.

– Istället för att det kommer fem kvällstidningsreportrar och bor fem dagar på grand hotell har vi en reporter som ständigt är där. Det gör att vi kan följa upp saker på ett annat sätt, vi syns på stan, vi pratar med människor.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.