Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Expressen slingrar sig men klandras ändå

Publicerad: 15 november 2011, 14:11

Det hjälpte inte att Expressen dementerade sex veckor efter den första publiceringen. Att reservationslöst slå fast att en kvinna hotats med giftormar när det inte stämmer gillas varken av PO eller PON.


Ämnen i artikeln:

Expressen

I februari publicerade Expressen en artikel där en mamma och hennes barn hotades av en mycket aggressiv man med nio giftormar. Texten beskrev också lägenheten som en soptipp full med bråte, tomflaskor och cigarettfimpar.

Artikeln anmäldes till PO av såväl kvinnan och den utpekade mannen. De menar att i princip allt i texten är fel.

Varken kvinnan eller barnet hade utsatts för det som stod i tidningen.

Mannen hade gripits, men av helt andra anledningar. Han släpptes dock senare och åtalet lades ner.

Paret menar också att Expressen genom att ringa runt till alla grannar sett till händelserna spridits till fler.

Tidningen menar att uppgifterna i den första artikeln grundar sig på ögonvittnen och polisuppgifter. När det sedan kommit fram nya uppgifter togs de med i en uppföljande artikel i slutet av mars.

PO ger paret rätt. Uppgiften om att det förekommit några ormhot saknar grund.

Men speciellt allvarligt ur en pressetisk synvinkel menar PO är beskrivningen av lägenheten. Dels för den integritetskänsliga karaktären på uppgifterna och för att de inte är avgörande för att berätta om omständigheterna kring polisinsatsen.

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.