Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Expressen plustjänst är igång – satsar på hundratusentals läsare

Publicerad: 10 December 2018, 08:36

Från och med i dag, måndag, möts läsare av en betalvägg på vissa av Expressen artiklar. Foto: Anna-Karin Nilsson

Expressens nya betaltjänst, som har varit på gång sedan 2009, har nu lanserats. Priset blir något lägre än konkurrenten.


Ämnen i artikeln:

Expressen

Första månaden gratis, sedan 59 kronor per månad – det är dealen för Expressens nya betaltjänst.

Att den skulle införas har stått klart en längre tid. Redan 2009 pratade tidningens chefredaktör Thomas Mattson om att inför en betaltjänst, men hittills har tidningen bara krävt att läsarna loggar in för att ta del av visst material. 2013 rapporterade Medievärlden att betaltjänsten snart var på plats – men det har alltså tagit ytterligare fem år för tjänsten att vara på plats.

”Vi har en kraftigt räckviddstillväxt och har nu 48–49 procent av publiken mobilt i konkurrensen med Aftonbladet. Vi vill inte äventyra den annonsaffär som räckvidden möjliggör, Expressen har ökat de totala annonsintäkterna fem år i följd, men nu tror jag att det ett bra tillfälle att ta betalt för den journalistik som vi vinner så många priser för”, sa Thomas Mattson till Medievärlden tidigare i höst om den nya betalmodellen.

Expressens premiumchef Johanna Odlander säger att det långsiktiga målet är att få hundratusentals premiumläsare.

– Vi kommer att skala upp Premium efter hand, följa utvecklingen och anpassa oss när vi ser hur läsarna använder sig av tjänsten. Vi ser en potential på hundratusentals läsare inom de närmsta åren, säger hon.

Hur ser ni på risken att ni konkurrerar ut er egen annonsaffär genom att lägga material bakom betalvägg?

– Konsumentintäkter har alltid varit viktiga för dagspressen och det är en nödvändighet att även kunna ta betalt för innehåll digitalt för att finansiera journalistik. Premium kommer inte att konkurrera med vår räckviddsaffär, vi är säkra på att vi kan driva båda, säger Johanna Odlander.

I nuläget har Expressen inte beslutat hur deras pris kommer att utvecklas framöver. 59 kronor är 10 kronor lägre än vad Aftonbladet tar, men Aftonbladet säger till Medievärlden att de utesluter ett priskrig.

– Vår strategi bygger på ett bra innehåll där vi fördjupar vårt journalistiska erbjudande för att ge läsarna mer av det bästa från Expressen. Premium är en smidig tjänst som är lätt att använda och vi tror att 59 kronor är en bra nivå att börja på.

Läs mer

Aftonbladets intäktschef om Expressens betaltjänst: “Välkommet”

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.