Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Expressen ökar annonsintäkterna för fjärde året i rad

Publicerad: 20 Januari 2017, 11:52

Alexander Lydecker, annonsdirektör på Bonnier News.

Digital affärsutveckling, programmatisk annonsförsäljning och branded content-affärer är anledningen till att Expressen ökade de totala reklamintäkterna under 2016.


Ämnen i artikeln:

Bonnier NewsExpressenAlexander Lydecker

Expressens bokslut för 2016 offentliggörs inom kort och siffrorna visar, enligt Alexander Lydecker, annonsdirektör på Bonnier News, på en vinst – för 14:e året i rad.

Jämfört med året innan ökade Expressen 2016 sin totala annonsintäkt med 2 procent. Den digitala intäkten ökade med 12 procent, vilket betyder att den nu står för 61 procent av Expressen sammanlagda annonsaffär. Allra mest ökade webb-tv-försäljningen:

”Vi har en stabil tillväxt och mest ökar efterfrågan på tv-reklam och mobila kampanjer, Expressen TV levererar hela tiden nya tittarrekord och förra året ökade tv-intäkten med hela 65 procent”, säger Alexander Lydecker i ett pressmeddelande.

Det är fjärde året i rad som Expressens totala annonsintäkter har ökat. 2015 med 3 procent, 2014 med 1 procent och 2013 med 2 procent.

2016 var det digital affärsutveckling med en ny datadriven organisation, den tidiga satsningen på programmatisk försäljning samt branded content-affärer med nativeerbjudanden eller sponsorskap som gjorde att annonsförsäljningen fortsatte att öka.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.