Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 20 januari 2017, 11:52
Alexander Lydecker, annonsdirektör på Bonnier News.
Digital affärsutveckling, programmatisk annonsförsäljning och branded content-affärer är anledningen till att Expressen ökade de totala reklamintäkterna under 2016.
Expressens bokslut för 2016 offentliggörs inom kort och siffrorna visar, enligt Alexander Lydecker, annonsdirektör på Bonnier News, på en vinst – för 14:e året i rad.
Jämfört med året innan ökade Expressen 2016 sin totala annonsintäkt med 2 procent. Den digitala intäkten ökade med 12 procent, vilket betyder att den nu står för 61 procent av Expressen sammanlagda annonsaffär. Allra mest ökade webb-tv-försäljningen:
”Vi har en stabil tillväxt och mest ökar efterfrågan på tv-reklam och mobila kampanjer, Expressen TV levererar hela tiden nya tittarrekord och förra året ökade tv-intäkten med hela 65 procent”, säger Alexander Lydecker i ett pressmeddelande.
Det är fjärde året i rad som Expressens totala annonsintäkter har ökat. 2015 med 3 procent, 2014 med 1 procent och 2013 med 2 procent.
2016 var det digital affärsutveckling med en ny datadriven organisation, den tidiga satsningen på programmatisk försäljning samt branded content-affärer med nativeerbjudanden eller sponsorskap som gjorde att annonsförsäljningen fortsatte att öka.