Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Expressen ökade räckvidden

Publicerad: 8 Februari 2018, 22:01

De sista fyra månaderna 2017 ökade Expressen räckvidden med 0,2 procent medan konkurrenten Aftonbladet tappade 6,8 procent, enligt Orvesto Konsument.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetOrvesto KonsumentMetroExpressen

Orvesto Konsument 2017:3 visar ökningar för flera av de prenumererade morgontidningarna. Upplagan i år består dock av både vardagar och söndagar medan jämförelsesiffran från 2016 gäller enbart vardagar. Därför blir det inte helt rättvisande att jämföra siffrorna, men det är värt att notera att GP sticker ut som den enda morgontidning som trots det minskade sin räckvidd under perioden.

Kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen utvecklades olika, där Expressen ökade räckvidden marginellt medan Aftonbladet minskade. Även digitalt ökade Expressen räckvidden medan Aftonbladet minskade.

Bland gratistidningarna sticker Direktpress ut med sin ökning både totalt och i Stockholm medan Mitt i minskade räckvidden. Störst tapp av alla dagstidningar i mätningen hade Metro, vilket Sakari Pitkänen förutsåg i sin analys ”Gratistidningarna – vinnare och försvinnare som publicerades på Medievärlden Premium för två veckor sedan.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.