Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Expressen och Omni kan vinna europeisk prestigetävling

Publicerad: 21 Mars 2016, 08:25

Expressen är nominerad i tre klasser i European Digital Media Awards och Omni kan bli bästa mobilsajt.


Ämnen i artikeln:

OmniExpressen

När prisceremonin hålls i Wien den 20 april är Expressen med och slåss om vinsten i kategorierna Bästa nyhetssajt, Bästa nya produkt och Bästa läsarengagemang. Guardian, BBC, CNN och Politico är några av de medieföretag tidningen tävlar mot.

I klassen Bästa nya produkt nomineras Expressen för sin satsning de kallar ”Framtidens nyhets-tv”, i klassen Bästa nyhetssajt nomineras Expressen för reportageserien ”Därför kommer tiggarna” och i klassen Bästa läsarengagemang nomineras Expressen för sin sociala medier-redaktions berättelsesamling ”Våga berätta”.

Omni är nominerad i kategorin Bästa mobilsajt i konkurrens med Diario ABC, Guardian, El Español och Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Här är samtliga nominerade i de åtta tävlingsklasserna:

Best News Website

- POLITICO Europe by Politico, Belgium
- The Guardian by Guardian News & Media, UK
- Why the beggars come by Kvällstidningen Expressen, Sweden
- Quartz by Quartz, UK

Best Use Of Online Video

- Building the Atom Bomb: the full story of the Nevada Test Site by Guardian News & Media, UK
- Volkskrant Klimaatverandering by de Volkskrant, The Netherlands
- Life in a town called Mongo by BBC News, UK
- We walk together: a Syrian familys journey to the heart of Europe by Guardian News & Media, UK

Best Data Visualisation Project

- The Norwegian Victims of World War II by Verdens Gang, Norway
- Volkskrant Klimaatverandering by de Volkskrant, The Netherlands
- Unaffordable country: Where can you afford to buy a house? by Guardian News & Media, UK
- How long would it take you to earn a top footballers salary? by BBC News, UK

Best News Mobile Service

- ABC Mobile Web by Diario ABC, Spain
- Guardian app by Guardian News & Media, UK
- El Español app by El Español, Spain
- Omni app by Omni, Sweden
- DER TAG app by Frankfurter Allgemeine Zeitung, Germany

Best in Tablet Publishing

- MARCAPlus by Unidad Editorial, Spain
- Videobook: Carl Lutz by DOCMINE Productions, Germany
- Videobook: Friedrich Dürrenmatt by DOCMINE Productions, Germany
- DIE WELT Edition by WeltN24, Germany

Best Reader Engagement

- iTromsø by Polaris Media, Norway
- Playbuzz and Cracking the Code on the DNA of Digital Storytelling by Playbuzz, Israel
- General election social media and issues guide portfolio by BBC News, UK
- #vågaberätta by Kvällstidningen Expressen, Sweden

Best Digital Advertising Campaign

- The Economist’s digital ”brand response” marketing campaign by The Economist, UK
- The Wave by Verdens Gang, Norway
- Quartz/GE World in Motion by Quartz, UK
- VGs 70th anniversary by Verdens Gang, Norway

Best New Product

- The Wave by Verdens Gang, Norway
- CNN Style by CNN International, UK
- News TV of the future by Kvällstidningen Expressen, Sweden
- DER TAG by Frankfurter Allgemeine Zeitung, Germany

Läs mer om tävlingen här.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

OmniExpressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.