Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Expressen kritiseras för dold reklam

Publicerad: 10 November 2016, 07:49

Reklamombudsmannen slår fast att Expressen gjort fel som publicerat en puff med kommersiellt innehåll utan annonsmärkning.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenExpressen

I puffen som låg på Expressens sajt stod det ”Se allsvenskan direkt på C More”. Och därunder stod ett klockslag för en match som läsaren uppmanade att köpa på C More.

Texten såg i det närmaste ut som redaktionellt material och saknade annonsmärkning. Trots det kom den som klickade på texten till C More:s sajt med streamingerbjudanden.

Nu konstaterar reklamombudsmannen, Elisabeth Trotzig, i ett beslut att det kommersiella syftet borde framgått i annonsen – vilket det inte gjorde. RO skriver:

”Reklamombudsmannen finner att reklamen inte uppfyller kravet på reklamidentifiering.”

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenExpressen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.