Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Expressen gjorde toppresultat 2008

Publicerad: 12 Februari 2009, 15:03

Med 144 miljoner i vinst gjorde Expressen sitt näst bästa resultat någonsin som eget bolag. Och marginalen ökade till över 10 procent. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

ExpressenOtto SjöbergBengt Ottosson

”Stolt och glad”, säger vd Bengt Ottosson i ett pressmeddelande.

Expressen gjorde ett rörelseresultat på 174 miljoner i fjol. 30 miljoner har man satt av för pensionserbjudanden när man drar ner på organisationen. Utan dem hade det hittills bästa resultatet i tidningens historia från 1992 med 151 miljoner rykt. Expressen var till sent 80-tal en verksamhet inom DN AB.

I pressmeddelandet är vd Bengt Ottosson glad över att tidningen minskat avståndet i upplaga till konkurrenten Aftonbladet.

Han betonar också framgångarna i samarbetet med TV4 och Canal Plus, samt butikstv-verksamheten R-TV.

Rörelsens resultat ökade med 38 miljoner mot 2007, då det var 135,4.
Omsättningen ökade inte i samma takt, 2008 var den 1 660 miljoner mot 1 642 miljoner 2007. Marginalen ökade alltså från 8,2 till 10,5 procent.

Expressen redovisar inte omsättningen och kostnaderna mer detaljerat.
Men tilläggsprodukterna är en stor framgång, med bra marginal. Hur bra säger inte Bengt Ottosson. Men ”Morden i Midsomer är nog en av våra mest lönsamma produkter någonsin”.

Den verksamheten är väsentligt större än digitala medier, som enligt redovisningen också utvecklas bra. Bengt Ottosson säger att det är svårare att bedöma resultatet eftersom verksamheten i så hög grad präglas av nya satsningar.

2008 slutar tufft och 2009 börjar tufft…

– Jo så är det. I mitten på december halvdog annonsmarknaden. Och där har den hållit sig. Halvdöd. Även om vi under de sista veckorna har fått positiva signaler. Jag tror, som jag har sagt, att 2009 kommer bli ett jättetufft år för de allra flesta inte minst inom mediebranschen.

– Vi har dock en liten fördel av att vi är så ålderdomliga att vi har kunder som betalar för att få vårt innehåll. Inte helt vanligt i dessa dagar. Blir intressant att se hur alla gratisfinansierade medier klarar krisen. Det kan ju också skapa möjligheter för oss.

Expressen kommer att fortsätta att se över sina kostnader. Men man satsar också: mer på butikstv – som kan bli ett stort affärsområde – och på mobila tjänster i det bolag man bildat tillsammans med TV4, med Otto Sjöberg som vd.

Den mobila satsningen har inga vinstkrav på sig.

Vad ger ni och TV4 det för ramar i år?

– Verksamheten kommer få utrymme att etablera sig ordentligt på marknaden under året, men jag tror att både min och Ottos uppfattning är att det är viktigt prioritera vad man gör och i vilken ordning och att inte börja med att dra på sig en för stor kostym.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.