Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Eva Hamilton skippade etiken för retoriken

Publicerad: 22 November 2007, 12:41

SVTs vd Eva Hamilton struntade i medieakademins konferenstema "godhet och etik" och gjorde istället en välformulerad deklaration om hur public service-tv ska utvecklas den närmaste tiden. Inga nyheter, men en genomgång av hur SVT ska säkra "storleken på megafonen".


Medieakademins årliga konferens i Göteborg avslutades av Eva Hamilton. Volvochefen Leif Johansson, sluggern Mats Qviberg och några andra debattörer hade vänt och vridit på etik och hur lönsam eller kostsam den är.

Med tanke på förmiddagens alarmerande siffror om svenska folkets syn på den moraliska standarden bland företagsledare, politiker och journalister kunde man väntat sig att alla paneldebattörer skulle ha knutit an till det. Ingen gjorde det.

Det avslutande toppnumret Eva Hamilton berörde inte etik alls – om hon inte ser public service och SVT som en form av etisk markering i sig. I henne har public service fått en argumenterande förespråkare med förmåga att övertyga.

SVT behöver inte vara störst, men viktigast. Alla kanaler ska användas för detta, och alla rimliga former av information och underhållning. ”Vi slåss för bredden, som säkrar storleken på megafonen.”

Två förändringar kommer att spela en särskild roll för medieföretagen runt om i landet. Det är de regionala satsningarna – sju nya program, från Blekinge i söder till Jämtland i norr – samt att nätet får en central roll. ”Vi ser oss som ett innehållsbolag”, sa Eva Hamilton.  Det kommer att bli mycket trångt när alla vill synas.

Tydligare profil på Ettan och Tvåan och en satsning på barnkanalen som den tredje huvudkanalen handlar om att mota konkurrenterna genom att göra det lätt för tittarna. Nya spelare på nätet, som Bollibompa och Rapport har samma uppgift.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.