Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

EU-parlamentet vill ha tydliga regler om produktplacering i tv

Publicerad: 15 December 2006, 13:11

Det blir inga skärpta regler för reklam till barn eller alkoholreklam i tv. Däremot röstade EU-parlamentet för tydliga regler för produktplacering. Och om man som TV3 och Kanal 5 sänder från ett land till ett annat med strängare regler, så ska länderna kunna avtala om vad som ska gälla, om parlamentets variant av tv-direktivet kommer att gälla.


Det gällande tv-direktivet för EU är från 1989. För att få en gemensam bas för utvecklingen av tv, internet mm är det dags för ett nytt. Processen är omständlig. EU-kommissionen har arbetat fram ett förslag, som passerat ministerrådet och som parlamentet nu röstat om. Till sist är det ministerrådet som fattar beslut.

Den som önskade skärpta regler för reklam riktade mot barn och för alkoholreklam fick inte gehör. Bland andra har svenska socialdemokratiska parlamentsledamöter bildat en grupp med målet att alkoholreklam inte ska sändas före klockan 21. Men kommissionens förslag fick gälla.

Sverige har arbetat för att mottagande landets regler för tv-sändningar ska gälla. Det skulle innebära att TV3 och Kanal 5 som sänder från Storbritannien inte skulle följa brittiska utan svenska lagar. Men principen om ursprungslandet gäller fortsatt. Däremot ska mottagande landet – om det har strängare lagstiftning – kunna begära förhandling med ursprungslandet om man anser att det sändande företaget kringgår direktivet. Målet med överläggningen ska vara en ömsesidigt acceptabel överenskommelse.
– Ursprungligen är det en svensk idé, säger Filippa Arvas Olsson, på kulturdepartementet, som arbetar med tv-direktivet.
– Rådet mjukade upp det genom att man inte tog med något krav på resultat. Parlamentet har mjukat upp det ytterligare rejält.
Ur svensk synvinkel, med den önskan om tydlighet och resultat man, är parlamentets skrivningar luddiga.
Betyder det att det blir en lång väg innan någon sådan fråga kan prövas i EG-domstolen?
– Ja, det kan man tänka sig. Men vi ska analysera det parlamentet beslutat om nu.

Det nya tv-direktivet innehåller regler för produktplacering.
– Man öppnar inte för produktplacering, säger Filippa Arvas Olsson. Men reglerar något som redan finns.
I parlamentets skrivningar får produktplacering bara förekomma i vissa typer av program, och den ska vara deklarerad i början och i slutet av programmet. I nyhets- och samhällsprogram, i barn-, rådgivnings- och dokumentärprogram ska produktplacering vara förbjuden.
– Kravet på upplysning om produktplacering är en skärpning, säger Filippa Arvas Olsson.
Förslaget till tv-direktiv går nu tillbaka till kommissionen och vidare till ministerrådet.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.