Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

EU-förslag möjliggör för sänkt digitalmoms

Publicerad: 1 December 2016, 09:46

EU-kommissionen föreslår att medlemsstaterna själva ska få reglera digitalmomsen.


Ämnen i artikeln:

EUTU

I dag ligger momssatsen för tryckta böcker och tidningar på sex procent, medan momssatsen för samma produkter i digital utgåva ligger på 25 procent.

Det eftersom en EU-reglering utgör hinder för medlemsländerna att sänka momssatsen på digitala produkter. Men i dag presenterade EU ett nytt förslag som öppnar för självbestämmande av digitalmomsen.

Förslaget välkomnas av mediernas branschorganisation TU, som länge drivit frågan om rättvis digitalmoms:

”Äntligen! Det här har vi jobbat aktivt för i flera år. Och vi är verkligen glada över att se ett förslag som gör det möjligt för medlemsstaterna att tillämpa reducerad moms för medieutgivares digitala produkter, på samma sätt som i dag gäller för tryckta tidningar och böcker”, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter, vars förhoppning är att den reducerade momsen ska leda till att fler svenska medieutgivare kommer att investera i digitala marknadssatsningar.

Per Hultengård är förutom chefsjurist TU också ordförande för samarbetsorganisationen News Media Europes arbetsgrupp för digitala momsfrågor. Han konstaterar att EU-kommissionens budskap är viktigt:

”En sådan reform skulle ge ett riktigt politiskt erkännande av betydelsen av en demokratisk press, såväl tryckt som digital – och det vid en tidpunkt då det behövs mer än någonsin.”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

EUTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.