Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Ett skånskt medieförtag ägt av skånska intressen”

Publicerad: 24 Mars 2011, 08:19

Ett enda skånskt tidningsföretag som äger alla de skånska tidningarna med starka, regionalt förankrade, ägare. Det blir verklighet inom de närmaste tre-fem åren enligt Helsingborgs Dagblads avgående vd Lars Svensson.


– Min stora besvikelse i dag är att vi inte redan har ett enda skånskt tidningsföretag som ägs av Helsingborgs Dagblad. Jag är övertygad om att de skånska tidningarna skulle må bra av en  gemensam ägare och så blir det också med all säkerhet. Vem som ska äga vad får vi väl se.

Lars Svensson, 59, har varit tidnings-vd i 30 år och lämnar vid dagens bolagsstämma i HD-koncernen över till Pontus Bodelsson för att själv blir styrelseordförande. Lars Svensson anses vara en av branschens stora visionärer och låg bland annat bakom den första stora strukturaffären på den svenska tidningsmarknaden fusionen mellan HD och NST.

Du började som tidnings-vd nästan på blytiden (1981 på NST, från 1985 på HD). Om du ser 30 år framåt i tiden vad ser du då? Finns till exempel papperstidningen kvar? Om den finns kvar små upplagor? Var/hur tjänar tidninghusen sina pengar? Har man lika många anställda?

– Jag tror att papperstidningen finns kvar i någon form, dock inte med de upplagor vi ser i dag. Räckvidder på 70-80 procent för papperstidningarna kan vi glömma. De senaste 20 åren har ju varit dramatiska. Alla grundförutsättningar för vår verksamhet har förändrats. Vi har väl inte varit helt duktiga på att klara av det, men det kommer hela tiden in ny kompetens. Och om fem år kommer allt att se helt annorlunda ut igen, med Ipad och mobiltelefonen som en del verktyg.

-Var vi tjänar pengarna är den stora frågan. HD har ju en stark regional förankring, vi har en närhet till hushåll och kunder. Vi har haft en oerhörd dominans på våra lokala marknader Och det har ju klirrat in pengar.

– Det blir inte lika enkelt i framtiden. Då måste man våga ta steget och göra saker som ett tidningsföretag normalt sett inte sysslat med. Utvidga verkamheten. Jag vet ärligt talat inte hur. Det är ju inte självklart att till exempel börja ta betalt för nätet. Vi måste nog hitta inkomstkällor helt utanför mediebranschen, typ de tilläggsprodukter som är i ropet just nu

Enligt Lars Svensson kommer de förändringar i företagsstrukturer och ägande som skett de senaste tio åren att fortsätta i accelererande takt. Och antalt anställda i mediehusen fortsätta minska.

-Det är en nödvändighet. Har det skett stora ingrepp till mer slimmade organisationer de senaste åren blir det ännu större de närmast kommande. De lokala marknaderna blir ännu viktigare än tidigare och det är där vi kan tjäna pengar. Men inte med den överbyggnad vi har idag. Vi har ju själva rationaliserat bort 20 procent av personalen i finanskrisens spår och den rationaliseringen fortsätter.

Gratistidningarna?

– Jag tror som sagt att pappret får en allt mindre betydelse. Om åtta- tio år tror jag gratistidningarna spelat ut sin roll.

Efter 30 år som vd vad är du mest nöjd med? Och minst?

– Ja, det har ju varit en exploderande utveckling, och som tidnings-vd har det varit fantastiskt att uppleva detta. Jag tycker vi har hanterat det bra. Och sedan är det  då den fusion mellan HD och NST som vi genomförde och som  var den första större strukturaffären i branschen. Det är jag oerhört nöjd med. Vi har ju följts av flera andra tidningsföretag sedan dess.

Utan Lars Svensson hade det inte blivit någon fusion är en gängse uppfattning i branschen . . .

– Nä, kanske inte det jag är mycket stolt över hur vi lyckades.

– Minst nöjd med? Ja, det kan vara mycket. Men det kostar på att försöka gå före. Redan på 1990-talet skulle vi satsa på lokal-TV. Lite tidigt visade det sig. Kostade mycket pengar och det blev ingenting av . . .

Ditt svåraste beslut?

Det är ju oftast när personalen är inblandad. Vi har slimmat rätt hårt de senaste fem-sex åren. Pensionerat 50-60 personer och sagt upp ett 20-tal. Det är alltid tråkigt, men samtidigt en förutsättning för att ta oss in i framtiden

Som ordförande i HD-koncernen ska du lägga fokus på ägar-och strukturfrågor. Vad innebär det? Hur ser du på den skånska mediamarknaden? Hur kommer det skånska medielandskapet att förändras de närmaste åren?

– Min stora besvikelse i dag är att vi inte är ett enda skånskt tidningsföretag som ägs av Helsingborgs Dagblad. Vi hade kunnat vara så långt framme, men vi har inte riktigt orkat. Men det blir naturligtvis så ett skånskt medieförtag ägt av skånska intressen. Det finns ingenting som talar emot detta. Fördelarna är så uppenbara och så stora. Om det sedan tar tre, fem eller kanske tio år.

I en intervju 1993 sa du bland annat Frågan är om Sydsvenskan köper oss eller vi den om 15-20 år. Hur är läget på den fronten?

-Ja, den frågan svävar i luften hela tiden. Hur de skånska tidningarna ska byggas ihop och ägas. Det är så självklart. I slutet av 1970-talet fanns det åtta-nio lokalt ägda tidningsföretag i Skåne. I dag finns det tre ägarparter. Det är vi, Skånska Dagbladet och så Bonniers tidningar. Det ska väl gå att jämka samman.

Du ser inga problem med att som vd bli styrelseordförande?

– Att få den gamle vd:n som ordförande nää, jag skulle ju inte själv älska det läget precis. Men jag ser det som en viktig uppgift att vara överbryggande några år när vi nu står inför ett generationsskifte bland de två ägarfamiljer som var med i fusionen HD-NST. Jag har ett ansvar att hjälpa den nya ledningen i HD just med den ägarmässiga övergången.

– Rent personligt blir det blir naturligtvis en oerhörd skillnad. Jag har ju levt med mitt jobb sju dagar i veckan i vart fall de senaste tio åren. Det blir naturligvis en chock att släppa det här dagliga och det har jag nog inte tagit in riktigt än.

Lars Ohlander

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.