Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ett publicistiskt haveri eller ”fel i några tekniska delar”?

Publicerad: 28 November 2007, 18:00

Anders Fridell och Bill Eriksson kritiserar Aftonbladet för det de kallar ett publicistiskt haveri. Det räcker inte med en ursäkt för missarna i artiklarna om mordhotet mot Filippa Reinfeldt.


NÄR AFTONBLADETS Anders Gerdin försvarar publiceringen av tidningens stort uppslagna ”nyhet” om det påstådda mordhotet mot Filippa Reinfeldt reduceras felen – som var grunden för några av tidningens huvudvinklar – till ”tekniska delar i rapporteringen”. Uppenbara felaktigheter och bristande
respekt för både läsarna och en utpekad sjuk människa blir med det resonemanget något ursäktligt. Så här skriver han själv i Aftonbladet den 25 november:

”Olyckligtvis hade vi fel i några tekniska delar i rapporteringen (han var
inte anhållen och någon husrannsakan hade inte gjorts) och de
felaktigheterna har vi bett om ursäkt för.”

AFTONBLADET PUBLICERADE initierade, men osanna, beskrivningar av gripande och husrannsakning. Man publicerade dessutom det som man hävdar är utdrag ur en mycket svårt sjuk människas journal, och ringade in honom vad gäller ålder, bostad, socialt liv, yrke och familjeförhållanden. Och Anders Gerdin
pekade, i en intervju på Resumés webb, i vilken riktning som intresserade bör rikta sitt intresse om man funderar över var Aftonbladet har hittat sin grundlagsskyddade källa.

VAD ÄR URSÄKTEN värd och vem är den riktad till? Och förväntar han sig att den ska accepteras? Läsarna betalar för Aftonbladets verklighetsbeskrivningar. Kan de då inte förutsätta att produkten bygger på en grundläggande faktakontroll, en seriös nyhetsvärdering och en följsamhet
till vedertagna pressetiska principer?

AFTONBLADETS HAVERI handlar inte om några ursäktliga fel i ”tekniska delar”, utan om det mest grundläggande i publicistisk verksamhet – ansvaret att inte fatta felaktiga publiceringsbeslut.

Anders Fridell, presschef Stockholms läns landsting
Bill Eriksson, kommunikationsdirektör, Stockholms läns sjukvårdsområde

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.