Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ett halvt utpekande är också ett utpekande

Dagens Nyheter driver identifieringen långt i flera texter under #metoo-skeendet. Det ter sig cyniskt att då inte namnge den anklagade, skriver Anders Ahlberg. Risken är att oskyldiga som stämmer mot beskrivningen tar skada.

Publicerad: 22 November 2017, 08:20


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

I en mycket omfattande publicering skildrar Dagens Nyheter 21 november hur en kulturprofil med stort inflytande i Kultursverige systematiskt förgripit sig på kvinnor, ofta unga och i beroendeställning. 18 av dem träder fram i artikeln. Det mannen anklagas för är i vissa fall odiskutabelt brott, som det är orimligt om de inte utreds och prövas i domstol.

DN driver identifieringen långt – men namnger inte mannen. Även en bred allmänhet bör enkelt kunna snäva in kretsen det kan handla om till en handfull personer. Spekulationer utbröt också omgående på bland annat Flashback. Två personer namngavs i tråden där.

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Det ter sig cyniskt att inte namnge den anklagade när identifieringen drivs så långt. Hänsynen är skenbar. Dessutom är det pressetiskt diskutabelt att stanna där DN gjort det:

Kretsen som känner till mannen och ryktena om det han gjort är stor. I den är identifieringen tveklös. Anonymiseringen blir en lek.

Samtidigt är risken stor att ytterligare några män, som också stämmer in på beskrivningen, blir utpekade eller känner sig utpekade. De lider troligen därmed publicitetsskada, som det heter i det pressetiska systemet. Om ett sådant ärende skulle kunna anmälas till och prövas av PO och Pressens Opinionsnämnd är osäkert – men det vore väl motiverat.

Dagens Nyheter har hamnat i det här etiska moraset ett par gånger tidigare under #metoo-skeendet, identifierat långt, utan att namnge. Dels en reporter på Aftonbladet, dels en man i Schibsteds ledning. DN är inte ensamt, andra medier har agerat så.

Varför lämna åt de asociala mediernas djungel att hantera den rättframma identifieringen – och samtidigt misskreditera pressetiken?

Anders Ahlberg,  konsult och erfaren utbildare med särskild inrikting på ansvarigt utgivarskap. Tidigare bland annat publisher vid Kyrkans Tidning  chefredaktör för Medievärlden och VLT.

mvredaktion

Replik från DN

Peter Wolodarski: Därför namnpublicerar vi inte

Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.