Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ett år i en digital gråzon

Publicerad: 8 November 2010, 12:48

Att sluta ge ut papperstidning är att kastas ut i en digital gråzon där få saker är vad de förefaller att vara.


Ämnen i artikeln:

sociala medier

Medievärlden saknar grundlagsskydd för tillfället. För sajten. Nyhetsbrevet är, vad det verkar, grundlagsskyddat eftersom det räknas som radiosändning. Alltså är redaktionen en grundlagsskyddad radioredaktion. I sociala medier har vi aldrig haft något grundlagsskydd. Vad som gäller för Iphoneapplikationen är oklart.

Om vi börjar med utgivningsbeviset för papperstidningen. Det gäller fortfarande. Men att vi inte längre ger ut någon papperstidning har JK lyckats klura ut. Därför anser JK att grundlagsskyddet inte längre gäller för sajten.

Situationen är absurd. Om vi skulle ringa JK idag och säga att vi ska börja ge ut papperstidningen igen skulle vi, som jag har förstått det, få tillbaka grundlagsskyddet för sajten (vårt utgivningsbevis för papperstidningen gäller som sagt fortfarande.)

Den som ger ut en papperstidning får automatiskt skydd för de databaser den registrerar. Den som inte gör det måste skaffa ett utgivningsbevis för varje databas. Att skaffa ett utgivningsbevis är en ganska komplicerad process, där papper måste begäras in från fyra myndigheter. Dessutom kostar det 2 000 kronor.

I början av oktober ansökte vi i alla fall om utgivningsbevis för sajten. Sedan dess har jag uppmärksammats på att sajten för att få utgivningsbevis också måste genomgå en prövning som få mediesajter skulle klara av. Myndigheten för radio och tv har visserligen släppt kravet på att innehåll som andra ansvarar för (kommentarer och liknande) måste ligga i ett eget fönster, men det måste märkas ut ordenligt visuellt och förses med en text som förklarar att andra ansvarar för materialet.

Jag har därför nu vidtagit följande åtgärder: lagt in texten ”För dessa inlägg ansvarar den som skrivit dem” i rutorna för kommentarer och reaktioner, tagit bort alla områden med flöden från Twitter.

Varför slipper sajter vars redaktion också har en papperstidning detta?

Jo, för att de inte behöver anmäla sina sajter och få utgivningsbevis för dem. De behöver bara anmäla utgivare för databasen och då sker ingen prövning.

Men eventuellt hade vi inte ens behövt ansöka om utgivningsbevis för sajten. Det verkar nämligen som att vårt e-postutskick räknas som radiosändning (vi bestämmer när det sänds ut och vem som helst kan anmäla sig). I så fall är vi en grundlagsskyddad radioredaktion och då räcker det med att jag anmäler mig som ansvarig utgivare för nyhetsbrevet så får vi automatiskt skydd för sajten.

En hel del av Medievärldens material lagras hur som helst utanför den databas som är kopplad till domänen medievarlden.se: våra dagliga Twitter-uppdateringar, video via Youtube, livevideo via Bambuser, livebloggande i Cover it live, bilder på Flickr och postningar på Facebook. Där har vi inte grundlagsskydd oavsett hur vi anmäler oss.

Det är inte heller prövat vad som gäller för applikationer för mobiltelefoner och läsplattor. Där kommer materialet i vissa fall från samma databas som sajten, i andra från en egen databas, och även om det är det senare är det ett domännamn man registrerar när man söker utgivningsbevis. Även om allt material i vår Iphone-applikation (som väntar på godkännande i app store nu) kommer via flöden från samma databas som sajten är jag osäker på om den omfattas av sajtens grundlagsskydd. (Det är JK och Myndigheten för Radio och tv också)

Jag har lekt med tanken på att dra ner utgivningstakten till fyra nummer per år och sedan vid fyra tillfällen om året skriva ut 100 A4-sidor med erforderliga uppgifter och skicka ut det med B-post till alla medlemsföretag. Det skulle kosta cirka 2000 kronor i porto lika mycket som det kostar att söka utgivningsbevis för en sajt. Och vips skulle sajten lämna gråzonen.

Fotnot: JK:s svar:
”Du undrade bl.a. hur lång tid som ska förflyta från det att utgivning av papperstidningen upphörde till dess hemsidan, vilken haft grundlagsskydd på grund av att den getts ut av samma redaktion som gav ut den periodiska skriften, förlorar sitt grundlagsskydd.
I 1 kap. 9 § YGL, som reglerar vilka databaser som omfattas av grundlagsskyddet, anges inte detta. Inte heller har vi kunnat finna någon praxis rörande detta eller något uttalande i  förarbetena rörande någon sådan tidsangivelse. Av SOU 2001:28 s 198 anges bl a  att databasregeln inte omfattar subjekt som enbart driver databasverksamhet.

Du nämnde det skydd som utgivningsbeviset ger även efter att tidningen slutat utges och som regleras i TF. Där anges bl.a. att ett utgivningsbevis enligt TF för periodisk skrift kan ju t ex återkallas om ägaren anmält att skriftens utgivning upphört (5 kap 6 § p 1) och det kan återkallas efter 2 år om utgivning inte ägt rum med fyra nummer på vissa tider (5 kap 6 § p 5). Visst efterskydd finns även i 5 kap 7 § TF under 2 år för att utgivningsbevis inte får beviljas annan med samma namn.

Dessa regler om utgivningsbevis i TF är enligt vår bedömning inte avgörande för frågan om databasregeln i 1 kap 9§ YGL är tillämplig. Enligt ordalydelsen i aktuell del av databasregeln anges att det ska vara en redaktion för en tryckt periodisk skrift som tillhandahållit den information på databasen som ska prövas för att grundlagsskydd ska uppstå.  Men hur lång tid som minst måste förflyta från upphörandet av en tidigare utgivning av en periodisk skrift för att kunna göra bedömningen att det inte längre är en redaktion för en tryckt periodisk skrift som tillhandahåller information ur en databas kan vi inte ge dig närmare besked om. Enbart det faktum att det finns ett giltigt utgivningsbevis för en periodisk skrift har alltså inte ansetts tillräckligt för att grundlagsskydd ska uppstå. Vad gäller din fråga får framtida avgöranden/domstolspraxis utvisa detta och bedömningarna får göras från fall till fall.”

Digital diskriminering och värderande verksamhetsmodell

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

sociala medier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.