Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Eskilstuna-Kuriren klandras för webbfråga

Publicerad: 23 November 2010, 13:55

Eskilstuna-Kuriren publicerade en webbfråga där läsarna fick svara på om de trodde att en misstänkt man skulle dömas för mordbrand eller inte. PON klandrar EK för att ha brutit mot god publicistisk sed.


Ämnen i artikeln:

Eskilstuna-KurirenPressens Opinionsnämnd

Under förra hösten publicerade Eskilstuna-Kurien flera artiklar om den stora brand som härjat stadshotellet i Eskilstuna. En man greps för dådet och dömdes till livstids fängelse. I samband med domen publicerade EK både bild och namn på mannen.

Redan innan domen fallit publicerade Eskilstuna-Kurien en webbfråga som löd: ”Tror du att 29-åringen kommer att dömas för branden på Statt?”

I hovrätten friades mannen från samtliga misstankar.

I anmälan hävdar mannen att publiceringarna i EK allvarligt skadat honom själv och hans familj. Han anser också att namn- och bildpubliceringen stred mot de pressetiska reglerna och att det inte fanns något allmänintresse som motiverade den. Han ser också allvarligt på den webbfråga som publicerades innan han var dömd och som, enligt honom, gjorde det omöjligt för honom att få en rättvis rättegång.

PO anser att Eskilstuna-Kuriren inte gjort något fel när de publicerade namn- och bild på mannen. Detta eftersom ärendet ägde stort allmänintresse och eftersom publiceringen skedde när mannen dömts i tingsrätten.

När det gäller webbfrågan är PO kritisk och anser att frågan öppnade för kränkande spekulation om en ännu inte dömd person.

”Enligt min mening har Eskilstuna-Kuriren genom publiceringen av läsarfrågan brustit i ansvarig hållning inför den publicistiska uppgiften”, skriver PO.

Pressens Opinionsnämnd instämmer i PO:s bedömning och klandrar EK för att ha brutit mot god publicistisk sed.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.