Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Engagemang för mångfald avgörande för framgång

Publicerad: 26 Maj 2010, 07:33

Medborgarjournalistiken har i dag sitt starkaste fäste i Storbritannien, Holland, Kanada och Tyskland. I städer där mångfaldsfrågorna står högt på agendan.


En av de mer grundliga sammanställningarna är gjorda av Lasse Sandström och Behrang Kianzad i boken Sanningens många nyanser (2008).

Här ges flera exempel där förändringar av journalistiken lett till en ökad integration. En av dem som nått längst är brittiska Leicester Mercury, där redaktionen bland annat byggt upp en egen databas med information om olika trosinriktningar. Flera av tidningens chefer har också gått på kurs i stadens moskéer.

Det är medborgarjournalistik i brittisk kvällstidningsstil, säger Lasse Sandström.

För att öka respekten och förståelsen mellan de olika trossamfunden och befolkningsgrupperna i Leicester tog tidningens dåvarande chefredaktör Nick Carter initiativ till att starta ett råd för multikulturella angelägenheter.

Leicester Mercury är en lokaltidning med 100 000 exemplar i upplaga. Varför ser vi inte liknande exempel bland de svenska dagstidningarna?

Vi har för dåliga mediechefer i Sverige. Chefer som inte fattat att konsekvensneutral journalistik är för latmaskar.

Vad menar du med det?

Den typen av traditionell journalistik fungerar inte om redaktionerna menar allvar med sina ambitioner att göra en tidning för alla.

Andra exempel på tidningar som arbetar efter liknande modell är:
Montreal Gazette (Kanada)
Die Zeit (Tyskland)
Mira Media (Holland)

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.