Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

En miljon visningar för Aftonbladets USA-sändningar

Publicerad: 7 November 2012, 09:32

Aftonbladet är omtumlade efter tidningens rekordstora trafik under presidentvalet i USA, samtidigt som DN är lite besvikna.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetWebb-tv

Aftonbladets bevakning av USA-valet har slagit alla förväntningar. Tidningens livesändningar på webb-tv hade en miljon visningar och Carina Bergfeldts blogg blev den 4:e största i Sverige.

– 1 miljon visningar, jag vet inte vad jag ska säga, men det är enormt mycket. Jag är fortfarande omtumlad av dem, säger Jonathan Jeppsson, ansvarig för Aftonbladets presidentvalsbevakning.

Han har svårt att räkna samman hela tidningens bevakning, men kan konstatera att tidningen aldrig haft en sådan kraftfull bevakning av ett USA-val förut. Under natten till i dag har livesändningen från webb-tv varit i gång i 12 timmar i sträck.

– Vi har haft en egen studio och omkring 20 gäster under veckan. Runt detta finns ett produktionsteam på ett 10-tal personer, säger han.

Förutom detta har tidningen haft reportrar och fotografer som bevakat konvent och debatter på olika ställen i USA.

– Det har definitivt varit värt insatsen. Bara Carina Bergfeldts blogg har haft 2,7 miljoner besök under bevakningen! Det har placerat henne på fjärde plats i bloggtoppen. Bara Blondinbella och andra modebloggar har varit större, säger Jonathan Jeppsson.

– Det var en annan tid, nästan en annan epok. För oss som jobbat länge med papperstidningen har det varit en stor mental förflyttning. Det har öppnat nya perspektiv. Nu ligger fokus online, och att i synnerhet tänka mobil först, säger han.

Dagens Nyheter har nattens läsning varit under förväntan, men jämfört med en vanlig natt har den varit tre gånger så stor.

– Det har inte varit någon exceptionell läsning. Men till viss del beror det på att det var Obama som vann, tror jag. Hade Mitt Romney vunnit hade läsningen kanske varit större, säger Olof Wijnbladh, nyhetschef för DN.se.

Men när det gäller själva bevakningen är DN:s Hans Rosén nöjd. Och han tycker liksom Jonathan Jeppsson att arbetet med nyhetssajterna har förändrats de senaste åren.

– Ambitionen har helt klart skruvats upp. Idag är det naturligt att följa nyheterna successivt och det försöker vi leva upp till. Det är intressant att kunna jämföra de två presidentvalen och hur vi har bevakat dem, säger Hans Rosén.

Svenska Dagbladet har läsningen varit hög. I skrivande stund finns inga färdiga siffror, men nyhetschefen för svd.se Maria Janson kan redan se att läsningen generellt sett är hög.

– Vår målgrupp är väldigt intresserad av valet och läsningen har varit jättehög i natt, säger Maria Janson.

Expressen har direktsänt drygt tjugo timmar webb-tv, varav fyra timmar egenproducerat program från amerikanska ambassadens och amerikanska handelskammarens valvaka på Hotel Hilton Slussen i Stockholm.

– Det var en ny satsning som mött ett jättestort intresse, säger Marika Långström, editionschef för Expressen.se.

Tidningen har haft fler reportrar och fotografer på plats i USA under presidentvalen, och webborganisationen i Sverige har varit större när det gäller bevakningen.

– De största förändringarna sedan förra valet har varit på webb-tv-sidan. Vi har bättre tekniska möjligheter nu och webbesökarna är mer intresserade, säger Marika Långström.

Redan mycket tidigt i morse kunde Expressen konstatera att mobiltrafiken var igång vilket Marika Långström tolkar som att läsarna har förändrat sitt beteende och uppdaterar sig redan innan de går upp på morgonen.

Expressen vill inte kommunicera några exakta siffror.
– Intresset har varit stort för vår mobilsajt. Vi har kunnat ge både fördjupningar och analyser och vi har samarbetat med New York Times när det gäller valgrafiken. Många har velat se Obamas segertal igen och då Mitt Romney erkänner sig besegrad, säger Marika Långström, som poängterar att liverapporteringen pågått sedan i tisdags eftermiddag.

Klockan 16.30 i dag chattar USA:s ambassadör med Expressens läsare.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

AftonbladetWebb-tv

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.