Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

En av fyra marknadschefer saknar mål

Publicerad: 14 Juli 2009, 05:08

Ökad försäljning är det viktigaste målet för en svensk marknadschef. Men var fjärde marknadschef sätter inte upp några mål eller vet inte om de sätter upp några mål för sina kampanjer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Undersökningsföretaget Novus har på uppdrag av Sveriges Annonsörer frågat svenska marknadschefer om hur de ser på effektiv marknadskommunikation. 196 personer har deltagit i undersökningen.

76 procent säger att de sätter upp mål för sina kampanjer. 18 procent säger ”nej”och sex procent svarar ”vet inte” på frågan.

De vanligaste typerna av mål är ökad försäljningsvolym (53 procent), ökad kännedom (15) och förbättrad image (9).

42 procent uppger att de gör någon form av uppföljning för att ta reda på om kommunikationen är effektiv. 27 procent förlitar sig på försäljningssiffror för att få svar på frågan.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.