Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Emanuel Karlsten om Facebooks nya möjligheter för mediehusen

Publicerad: 23 September 2011, 08:48

Nu inför Facebook stora förändringar. Något som innebär nya möjligheter för mediehusen enligt TU:s trendspanare Emanuel Karlsten.


Ämnen i artikeln:

FacebookEmanuel Karlsten

En stor nyhet i uppdateringen är rutan som visar de aktiviteter som alla Facebookkontakter gör just nu. Något som skapar stora möjligheter menar Emanuel Karlsten i en trendspaning för TU.

Ett exempel han pekar på är Wall Street Journal och Washington Post som bjudits in som lanseringspartners. Besöker man deras Facebook-appar dyker det upp i profilen. Sedan kan alla ens kontakter se det och vilka artiklar man gillar.

Wall Street Journal har också skapat en alternativ redaktör där olika profiler pekar ut vilka artiklar som är mest intressanta.

Uppdateringen ger enligt Emanuel Karlsten mediehusen chansen att:

1) Bygga en sajt som är den mest intelligenta hittills. Eftersom den får tillstånd av användaren att anpassas totalt efter dennes facebookprofil finns alla möjligheter att göra läsarupplevelsen social och anpassad.

2) Få en spridning som vi på våra traditionella sajter bara kan drömma om.

3) Hitta nya intäktsströmmar och finnas och synas där läsarna redan pratar om våra nyheter.

Läs hela spaningen här:

Ämnen i artikeln:

FacebookEmanuel Karlsten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.