Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Egmonts barntidningar begränsar våra barn”

Publicerad: 5 Maj 2011, 06:14

Barntidningen Tivoli med Vänner startades för två år sedan som en motvikt till marknadens ofta könsstereotypa barntidningar. Men Positiv Förlag som ger ut tidningen har stora problem att hävda sig på den Egmont-dominerade marknaden.


Ämnen i artikeln:

Egmont

Tivoli med vänner är en serietidning som riktar sig till barn, både killar och tjejer, i åldern sex till tio år. Förutom serier innehåller den också pysselsidor och en del redaktionellt material. I varje nummer medverkar olika serieskapare, illustratörer och barnboksförfattare och tidningen, som ges ut med 12 nummer per år, har som mål att ”tala till barns inneboende kreativitet och nyfikenhet på världen”.

Det finns många olika och bra tidningar för vuxna. Vi vill att barnen också ska få tillgång till bra läsning, säger Camilla Nyman, chefredaktör på Tivoli vars upplaga ligger på 2500 ex.

I går kom nyheten att Egmont lanserar två nya barntidningar: Emma för tjejer och Goal för killar. Båda tidningarna har kritiserats hårt för att vara könsstereotypa men Egmont försvarar sig med att man bara ger barnen vad de vill ha. Camilla Nyman upprörs av resonemanget och menar att ett så dominerande företag som Egmont borde ta större ansvar.

Egmont dominerar barns medievardag totalt och påverkar därför våra barn. Genom att cementera könsrollerna begränsar de våra barn i deras möjligheter och val i livet istället för att öppna upp och tillgängliggöra hela världen för barn, oavsett kön. , säger Camilla Nyman.

Men att försöka slå sig in på marknaden för barntidningar är inte lätt. Tillsammans med Bonnier, Aller Förlag och  Albinsson & Sjögren äger Egmont distributionssystemet Tidsam som levererar tidningar till de flesta av landets butiker.

De tar ut extremt höga avgifter från småförlagen vilket gör att vi inte kan komma ut på bred front. De allra flesta butiker har just Tidsam som leverantör vilket gör det svårt att gå andra vägar. Vi förlitar oss på våra prenumeranter, säger Camilla Nyman.

Tillsammans med kollegan Jennie Warg kämpar Camilla Nyman för Tivolis överlevnad och förhoppningen är att fler ska få upp ögonen för tidningen.

I dagsläget kämpar vi nummer för nummer. Egmont dominerar tidningsmarknaden för barn men vi vill att det ska finnas mer för barn än bara Bamse och importerat material, säger Camilla Nyman.

Varför är tidningarna så könsstereotypa, Egmont?

Tjej- och killtidning från Egmont

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Egmont

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.