Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Egmont skär ned

Publicerad: 29 September 2015, 07:11

UPPDATERAD Närmare 40 tjänster riskerar att försvinna om förslaget som presenterades i dag blir verklighet.


Ämnen i artikeln:

Egmont PublishingPer Kjellander

Förändringsförslaget gäller en omfattande organisationsförändring av ett av bolagets tre affärsområden manssegmentet. Inom kort inleds förhandlingar med företagets fackliga parter. Om förslaget går igenom innebär det förutom att 37 tjänster kapas bland annat att annonsförsäljningen organiseras om, titlarna PC Gamer och Datormagazinet läggs ner, Travel News förbereds för försäljning, tidningstitlar slås samman och kontoret i Åre stängs igen.

Egmont Publishings vd Per Kjellander säger till Medievärlden att förändringarna är en konsekvens av att man inte gjort ett tillräckligt bra resultat men understryker att inget beslut är fattat utan att det är ett förslag som presenterats i dag.

Men om det blir verklighet försvinner 37 tjänster. Hade man kunnat göra på något annat sätt?

Vi har behov av att genomföra förändringar så vi kan få en hälsosam lönsamhet inom vårt affärsområde som, i huvudsak, vänder sig mot män. Vi i företagsledningen har lagt fram det här förslaget för att vi tror att det är det bästa åtgärderna givet de förutsättningarna vi har.

Hur har det här förslaget tagits emot av personalen?

De flesta medarbetare som arbetar inom de berörda delarna tycker förstås att det är väldigt tråkigt.

Samtidigt bildas ett nytt helt separat digitalt bolag. Ett initiativ som, av Egmont, beskrivs som ett offensivt steg i sin digitala satsning. Den nya förlagsenheten kommer att bestå av en webbredaktion, webbutveckling och en digital säljgrupp.

Deras uppdrag blir att driva och utveckla den digitala annonsaffären och att fokusera på den och ingenting annat.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.