Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Efter utredningen – TV4 sjösätter handlingsplan

Publicerad: 23 November 2017, 14:46

TV4 kritiseras i en extern utredning för sin "underlåtenhet att agera" trots att upprepade anklagelser riktats mot Martin Timell. Därför lanserar företaget nu handlingsplanen Nollmissionen.


Ämnen i artikeln:

TV4Bonnier BroadcastingMartin TimellÄntligen Hemma

Efter anklagelserna som riktats mot TV4-profilen Martin Timell – och kritiken mot ledningens agerande – beslutade TV4 i oktober att tillsätta en extern utredning som skulle göras av Setterwalls advokatbyrå.

Nu är den oberoende utredningen klar. I går kväll presenterades den för Bonnier Broadcastings styrelse. I utredningen konstateras allvarliga missförhållanden i arbetsmiljön på Äntligen Hemma. Samtidigt får såväl TV4 som produktionsbolaget Meter kritik för att inte agerat tillräckligt snabbt och effektfullt. Vidare anser utredningen att TV4 borde avslutat samarbetet med Martin Timell tidigare än man gjort.

Mot bakgrund av vad som framkommit lanserar TV4 nu vad som beskrivs som en ”kraftfull handlingsplan”. Syftet är att förebygga och motverka trakasserier. Handlingsplanen går under namnet Nollmissionen och består av tio punkter:

1. Ett nytt etiskt råd inrättas inom Bonnier Broadcasting, med rådgivande funktion i etiska frågor.

2. Ökat stöd till projektledare och tydligare förväntan på och dialog med produktioner. Inklusive en ny uppförandekod och nya typer av uppstartsmöten för produktioner.

3. Programprofiler ska komma närmare verksamheten och TV4.

4. En helt ny visselblåsarkanal skapas för alla medarbetare. Inklusive medarbetare på produktionsbolagen för TV4:s produktioner.

5. Förändrad central visselblåsarkanal via Bonnier.

6. Branschmöten för alla tv-bolag och större produktionsbolag för att diskutera erfarenheter och gemensamma åtgärder.

7. Tydligare riktlinjer kring trakasserier och hantering av dem.

8. Utbildningsinsatser för ökad kunskap bland samtliga chefer.

9. Kontinuerlig årlig utbildning och accept på riktlinjerna för samtliga medarbetare.

10. Förbättrad introduktion för nya medarbetare.

I ett internt meddelande till medarbetarna framhåller Casten Almqvist, vd för TV4 och Bonnier Broadcasting, vikten av sunda värderingar på företaget:

”Att våra värderingar är sunda, starka och tydliga är en helt central fråga för att vara attraktiva bland landets bästa talanger. Kan vi inte behålla och rekrytera dem kan vi heller inte leverera Sveriges bästa tv-upplevelser. Med den ambition och vilja som nu genomsyrar huset är jag övertygad om att vi ska kunna ta ledartröjan. Om några år vill jag titta tillbaka på den här perioden och konstatera att där lyfte vi hela företaget till en helt ny nivå.”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.