Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Efter GDPR-stoppet – Schibsted använder Google-annonser igen

Publicerad: 20 Mars 2019, 09:13

Schibstedhuset i Stockholm. Foto: Linnéa Kihlström

Mediebolaget Schibsted, som ger ut SvD och Aftonbladet i Sverige, börjar ta in Googles automatköpta annonser igen, skriver Breakit. Det var efter att GDPR införts som bolaget stoppade annonserna.


Ämnen i artikeln:

GoogleSchibstedGDPR

Google och Schibsted har legat i konflikt kring personuppgifter sedan GDPR infördes. Google krävde att de som ville använda deras annonstjänst, som genererar stora summor pengar till publicister, skulle godkänna ett nytt avtal. Google ville få tillgång till all persondata utan att uppge hur den skulle användas – trots att bolagen som samlat in datan enligt GDPR är ansvariga för hur personuppgifterna används.

Det fick Schibsted att tacka nej till annonserna.

”Som läget ser ut just nu så kan vi inte tillgodose de krav Google ställer”, sa Anders Nylander, försäljningsdirektör på Schibsted Sverige till Breakit då. 

Nu har Schibsted svängt, rapporterat Breakit. Anledningen uppges, enligt Breakit, vara att det blev för dyrt för mediejätten att hålla emot Googles krav.

Joakim Flodin, försäljningsdirektör på Schibsted Sales & Inventory, skriver i ett SMS till Breakit att de ”delvis” kommer släppa på annonser från Google vid månadsskiftet.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

GoogleSchibstedGDPR

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.