Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

E-tidning på allhelgona del av premiumstrategin

Publicerad: 31 Oktober 2013, 12:44

EK och KK ger ut en e-tidning på normalt tidningslösa allhelgonadagen. Målet är att lära papperstidningsläsarna att läsa digitalt.


Tidningen ges bara ut som redigerad e-tidning och innehållet återfinns inte i det vanliga Premiumflödet på webben.

Det är ett sätt att försöka få de traditionella papperstidningsläsarna att upptäcka att de kan läsa tidningen digitalt, säger EK:s redaktionschef Eva Burman.

Tidningen görs av EK och KK tillsammans, och består både av gemensamma sidor och lokala sidor. Alla annonser är lokala. Och det har gått bra att sälja annonser till e-tidningen, även om det inte handlar om samma summor som för den tryckta tidningen, enligt Eva Burman.

På Katrineholms-Kuriren har nyhetschefen Henrik Wising varit ansvarig för tidningen.

Det var ett utmärkt tillfälle att få ge läsarna något de annars inte skulle fått. Vi har till exempel ett reportage om lokala lajvare som utvecklat en affärsverksamhet där de hyr ut sig som gastar, säger han.

Tidningen är mer förplanerad och magasinsinriktad än vanligt. Koncernens featueravdelning har gjort de gemensamma sidorna, medan de lokala sidorna gjorts av respektive tidning. Eskilstuna-Kuriren och Katrineholms-Kuriren har en lång tradition av samarbete.

Genom kontakten får man andra infallsvinklar och mycket inspiration, redaktionella kulturer är alltid lite olika. Och hjälps man åt med en sådan här grej får man mer resurser över till annat, säger han.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.