Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

E-buden vässar Prolog

Publicerad: 20 Januari 2011, 12:21

Nu har alla Prologs tidningsbud e-budböcker. För att maximera nyttan ska företaget se till att fler arbetsledare jobbar natt för att tackla distributionsproblem i realtid.


Ämnen i artikeln:

Distribution

I slutet av förra året var sista steget i Prologs satsning på e-budböcker klart. Nu har 1005 telefoner delats till buden.

En viss förbättring av kvaliteten förväntar sig vd Johan Lundin, även om den kommer att bli mer på marginalen:

Vi har märkt på de distrikt som var tidigt ute att reklamationerna sakta går ner och nu är på nivåer där vi inte varit tidigare.

Men huvudorsaken varför företaget går över till e-budböcker beror på att det gör det möjligt att plocka in fler produkter.

Oneshots klarar vi alltid. Men ska de köras ut varje dag måste vi ha rutiner och organisation på plats.

Där är man inte riktigt ännu. Målet är att få ner antalet administratörer men utöka antalet chefer. Speciellt sådana som är på plats nattetid för att ta hand om problem i realtid.

I e-budboken ska budet till exempel kvittera om han eller hon hittat en ny prenumerant eller inte.

Så om budet meddelar att Evert Persson inte går att hitta på den adressen ska arbetsledaren snabbt kunna söka reda på svaret och ringa upp och säga att Evert Persson bor där men på våning två, inte fyra.

I mars ska förhandlingarna inledas. För hela Prolog handlar det om att ett 70-tal personer kan komma att beröras av förändringen.

Vilka nya produkter kan det handla om?

Vi är beredda på allt. Men bland annat har vi ett projekt tillsammans med MTD. Sedan ska vi lägga om vår egen försäljning också till viss del och börja hitta kunder på andra områden. Det kan till exempel handla om lokal DR eller lokal industriell post, säger Johan Lundin.

Att hitta nya kunder är viktigt för att behålla volymen menar han. Upplagetappet på ett par procent har märkts tydligt. Och under slutet av 2010 blev det ännu högre.

Om det är en tillfällighet eller inte kan jag inte svara på. Men så upplever vi det. Och det visar att den förändring av Prolog som vi startade var ännu mer nödvändig än vi trodde från början.

Ämnen i artikeln:

Distribution

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.