Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

DN:s nättidning lönsam affär

Publicerad: 12 Juni 2003, 11:03

Dagens Nyheters nättidning går med vinst. - Annonsörerna har upptäckt att DN är en sajt att satsa på, säger Thomas Thorhuus, chef för DN Nya medier.


Nättidningen är en egen resultatenhet inom Dagens Nyheter.
Jämfört med första tertialen i fjol har DN Nya Medier förbättrat sitt resultat med sex miljoner kronor.
Thomas Thorhuus säger att orsakerna till förbättringen är två: minskade kostnader och ökad annonsförsäljning. Sedan i höstas har försäljningen gått uppåt.
Sedan IT-kraschen har många traditionella annonsörer valt att lägga sina pengar på tv, utomhusreklam och print. Thomas Thorhuus ser att många nu också kompletterar med webb.
– Det har blivit en rensning efter stålbadet. I dag är det kanske fem webb- platser som räknas av annonsörerna, och DN är en av dem.
För att via nätet komma åt DN:s arkiv fem år tillbaka i tiden är man i dag tvungen att vara pappersprenumerant. Däremot är medlemsskapet på dn.se kostnadsfritt. Men det finns planer på att förändra upplägget.
Hälften av dem som läser DN på nätet är inte prenumeranter på papperstidningen. Och hälften är inte bosatta i Stor-Stockholmsområdet.
– Det talar för att det finns en bra möjlighet att kunna ta betalt för en del tjänster, säger Thomas Thorhuus.
Efter sommaren planerar DN bland annat en ny lösning när det gäller eftertextannonseringen på nätet.
DN Nya Medier har 23 anställda (15 på redaktionen och 8 på den kommersiella avdelningen).
YLVA CARLSSON

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.