Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

DN ökar resultatet trots annonsras

Publicerad: 13 Februari 2014, 15:01

Dagens Nyheter gjorde 103 miljoner kronor i vinst för 2013. Det trots ett annonsras på 15 procent.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterGunilla Herlitz

Resultatet är en ökning med 24 miljoner jämfört med 2012. Upplageintäkterna minus försäljningskostnaderna blev 61 miljoner kronor.

Det tror jag är helt unikt i branschen och det handlar så klart inte om att vi har ökat upplagan, den går ju ner. Men vi har fått igenom våra prishöjningar och det är den främsta anledningen till det här starka resultatet, säger DN:s vd Gunilla Herlitz till Dagens Media.

Annonsförsäljningen i print backade 120 miljoner kronor 2013, en försämring med 15 procent jämfört med 2012.

De digitala intäkterna blev 100 miljoner kronor, vara 85 procent är annonsintäkter.

Sammanlagt gjorde de fyra tidningarna i affärsområdet News Sweden, DN, DI, Expressen och Sydsvenskan, ett resultat på 367 miljoner kronor.

Det är ett otroligt starkt resultat och står i kontrast till alla som tror att det går så dåligt, säger Gunilla Herlitz till Dagens Media.

Dock går tryckeriverksamheten med förlust så det totala resultatet för News Sweden blev 251 miljoner kronor 2013, att jämföra med 321 miljoner kronor 2011.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.