Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

DN och Metro redovisar olika syn

Publicerad: 17 September 2004, 10:49

Bara bilagan eller hela bostadsannonseringen? DN och Metro använder olika principer för att redovisa fastighetsannonseringen.


I Dagens Nyheter i dag säger man att DN Bostad nu är större än Metro när det gäller bostadsannonseringen och stödjer sig på statistik från Buisness control. Den säger att DN nu har en marknadsandel på drygt 50 procent och Metros ligger på 34.
Dessa siffror utgår från veckobasis. Hus & Hem mot sju dagars samlad bostadsannonsering i DN.
– I min värld är det ett kristallklart sätt att redovisa. Annars skulle vi till exempel inte få räkna med torsdagsannonseringen från flera stora mäklare i Mälardalen, säger Stefan Norrgrann, chef för bostadsannonseringen på Dagens Nyheter.
Anders Kvarby ansvarig för Hus & Hem på Metro, är inne på en annan linje.
– Jämför man bostadsbilagor ska man hålla sig till dessa siffror.
Använder man hans principer hade Metro vid senaste mätningen 53 procent av marknaden, DN 32 och SvD 15. I dessa siffror ingår inte privatannonseringen.
Enligt Stefan Norrgrann ökade Dagens Nyheters bostadsvolym stadigt under sommaren och trenden verkar hålla i sig.
Följer intäkterna med?
– Ja, och det känns skönt.
MIKAEL MARKLUND

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.