Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

DN och Aftonbladet rasar – GP ökar

Publicerad: 2 Februari 2011, 22:00

På två år har Sveriges tre största tidningar förlorat ett stort antal pappersläsare. Största tappet står Aftonbladet och Dagens Nyheter för. GP har däremot ökat.


Ämnen i artikeln:

Orvesto

Rikspressen tappar papperstidningsläsare. Enligt nya Orvesto Konsument har de tre största dagstidningarna förlorat 261 000 läsare på två år.

Mest tappar Aftonbladets som har minskat räckvidden med 9 procent, och alltså har tappat 108 000 på två år.

Expressen/GT/Kvp har enligt senaste Orvesto Konsument 962 000 läsare. 79 000 färre än för två år sedan. Det betyder att räckvidden minskat med 7,5 procent.

Dagens Nyheter har förlorat 74 000 läsare under perioden för sin papperstidning vilket innebär att räckvidden minskat med 8,4 procent. Sista tertialet har räckvidden minskat med 49 000, från 870 000 till 821 000 läsare.

Stockholms andra morgontidning har hållit ställningarna bättre. Svenska Dagbladet har minskat sin räckvidd med 12 000 ex jämfört med för två år sedan, ven minskning på 2,3 procent.

Göteborgs-Posten har klarat sig ännu bättre. Där har läsarna till och med blivit fler jämfört med för två år sedan. Ökningen är dock blygsamma 4 000 (0,7 procent).

Landsortspressen som helhet har klarat sig bättre än storstadstidningarna.

Utvecklingen för titlarna i Stormarknadspress (UNT, Corren, VLT och NWT nu en del av Mediekompaniet) har varit relativt stabil senaste året. Jämfört med Orvesto Konsument 09/3 (innan ingick Helsingborgs Dagblad) har den totala räckvidden minskat måttliga 22 000, knappt 3 procent.

Det som tidigare var Land och Rike har en motsvarande utveckling. Jämfört med 09/3 (innan ingick Jönköpings-Posten) har titlarna tappat 3,5 procent av sina papperstidningsläsare.

Ämnen i artikeln:

Orvesto

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.