Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

DN-läsare får NE i brevlådan

Publicerad: 21 Augusti 2009, 05:57

DN och Expressen ska dela ut Nationalenyklopedin. Gratis. DN till alla prenumeranter som hakar på erbjudandet och Expressen till de som köper tidningen. 500 000 ex av bandet ska tryckas.


Den 2 september är det premiär för en ny och uppdaterad version av Nationalencyklopedin.
Första bandet (A – assyriska) kommer att erbjudas gratis hemburet till alla DN:s prenumeranter. Om de tecknat sig för en prenumeration på 79 kronor vill säga.

– Vi gör det här främst för ökad lojalitet hos våra läsare, säger DN:s upplagedirektör Johan Othelius.
– Istället för att satsa på tingeltangel till ickeläsare vill vi lägga krutet på att ge läsare något rejält.
Dessutom kommer det också att innebära vissa intäkter.
– Men marginellt.

Erbjudandet kommer inte att innebära en massa extra last för tidningsbuden då banden kommer att distribueras med hjälp av Posten och City-mail.

Hur många det kommer att bli som nappar på erbjudandet vill Johan Othelius spekulera i. Men han hoppas att det ska bli många tusen.

Går NE bra kan det bli tal om att erbjuda prenumeranterna fler produkter.
– Vi har några alternativ som vi tittar på. Men vi ska utvärdera det här först.

Expressen ska dela ut bandet till så många som det går.
– Att det blir precis alla vågar jag inte säga, säger marknadsdirektör Mats Löthén.

Ett antal 100 000 ex ska spridas över landet för att sedan erbjudas till de som köper tidningen. För att klara distributionen kommer ett antal att köras ut i förväg.

Vill Expressens läsare fortsätta att bära hem kommer det att kosta 79 kronor per band. Hur många som kommer att göra det är svårt att spekulera i anser Mats Löthén.
– Hade det handlat om film eller böcker hade det varit enklare.

– Men det vore kul om det blev 75 000 band.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.