Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

DN går mot trenden

Publicerad: 30 Januari 2013, 22:00

810 000 dagliga läsare. Dagens Nyheter är en av få printtidningar som ökar sin räckvidd.


Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

DN har ökat antalet printläsare såväl på vardagar som på helger. 29 000 fler läser tidningen nu på vardagarna jämfört med senaste Orvesto Konsument och 16 000 fler jämfört med samma period 2011. En ökad räckvidd med 2 procent på ett år.

DN:s helgläsare är nu 870 000 stycken. I två mätningar på rad har antalet ökat. Första mätningen 2012 var man nere på 827 000 stycken. För ett år sedan var siffran 856 000. Ett plus på 1,6 procent.

Konkurrenten Svenska Dagbladet tappar dock printläsare. Vardagssiffran är nu 435 000 stycken och på helgerna 453 000 stycken.  Jämfört med för ett år sedan motsvarar det ett tapp på 4,4 procent.

Tittar man på räckviddssiffrorna för Stockholm går det något bättre för SvD där. Kanske tack vare bland att tidningen delas ut gratis på många ställen är minskningen bara en procentenhet jämfört med för ett år sedan och når nu 17 procent av läsarna. DN håller ställningarna med en räckvidd på 34 procent i Storstockholm.

Även Metro tappar i Stockholm. En förklaring till tappet på närmare 40 000 läsare två mätningar i rad skulle kunna vara att allt fler ägnar sig åt sina smartphones och surfplattor när de åker buss eller tunnelbana. Jämfört med mätningen för ett år sedan har räckvidden sjunkit med 8,3 procent. Nu är Stockholmseditionen nere i 682 000 dagliga läsare.

Metro Skåne har tappat närmare 30 000 läsare jämfört med ett år sedan och har nu 268 000. City Skåne har också minskat något, med 8 000 läsare och har nu 221 000 stycken.

Göteborgs-Postens räckvidd har legat stadigt runt 460 000 läsare på vardagarna de senaste tre mätningar. Men jämfört med motsvarande 2011:3 är tappet 11,6 procent.

Sydsvenskans räckvidd har varit stabil ett antal mätningar, men i deras fall runt 250 000 läsare. Jämfört med 2011:3 är minskningen där 3,1 procent.

Undersökningen gjordes mellan första september och sista december i fjol. Totalt deltog 14 055 personer.

Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.