Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

DN-facket uppmanar Herlitz ta hjälp av konsult

Publicerad: 27 Maj 2010, 11:16

Dagens Nyheters journalistklubb kritiserar DN:s ledning och uppmanar nu tidningens publisher Gunilla Herlitz att kalla in en konsult för att lära sig vad modernt ledarskap innebär.


Vid styrelsemötet 25 maj antog journalistklubben ett manifest med förslag på hur DN återigen ska kunna bli en levande och kreativ arbetsplats.

Klubben har ställt upp tio punkter som de snarast möjligt vill diskutera med chefredaktören och redaktionsledningen.

Klubben efterlyser bland annat kunnighet och lyhördhet bland cheferna. I manifestet pekar klubben bland annat på att cheferna ger otydliga budskap, lämnar motstridiga besked, använder härskarteknik och maktspråk mot medarbetare.

En enkel början är att våra högsta chefer lär sig att hälsa på oss medarbetare, skriver klubben.

Att DN använder sig av bemanningsföretag ökar enligt klubben risken för att redaktionen delas upp i ett A- och ett B-lag. Klubben vill därför inleda samtal om bemanningsföretagens framtid på DN.

I manifestet tar klubben också upp att man upplever en förändrad attityd från ledningens sida gentemot klubben, vilket inneburit att samtalen försvårats. Klubben uppmanar därför ledningen att analysera vilket förhållande man vill ha till journalistklubben.

Journalistklubbens  ordförande Hans Arbman vill inte kommentera  manifestet.

Det är ett internt dokument och jag vill inte kommentera några detaljer, det är viktigt med ömsesidigt förtroende mellan oss och ledningen nu, säger han.

Hur länge kan det ta att läka såren?

Det kan  gå relativt fort. Det viktiga är att det inte blir någon surdeg som  lägger sig. Nu vill vi blicka framåt.

Medievärlden har utan framgång sökt Gunilla Herlitz för en kommentar.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.