Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Displayannonseringen minskar efter GDPR

Publicerad: 29 Augusti 2018, 09:03

Första kvartalet med GDPR minskade intäkterna från displayannonsering med 4 procent, visar nya IRM-siffror. Det drog ned tillväxttakten för hela internetkategorin.


Ämnen i artikeln:

IRM

Displayannonseringen på desktop och mobil minskade med 4 procent andra kvartalet 2018 jämfört med samma period förra året. Årets första kvartal ökade annonseringen med 9 procent.

Displayannonseringens tapp innebar att internetkategorin som helhet bara ökade med 10 procent andra kvartalet. Det var den lägsta tillväxttakten sedan 2012. Särskilt för displaykategorierna var införandet av GDPR en bidragande orsak.

”Vi har fått det första kvittot på hur GDPR påverkar annonseringen. Displayannonseringen har påverkats negativt och annonsörerna verkar ha valt det som kanske uppfattats som tryggare alternativ. Framförallt TV och utomhus, men även radio och bio utvecklas mycket positivt”, säger IRM:s vd Madeleine Thor i en kommentar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.