Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Direktpress om blixtoffensiven och nya Stockholmssajten

Publicerad: 14 April 2015, 10:26

Direktpress har på två månader anställt drygt 30 personer, dubblat upplagan i Stockholm och byggt den största Stockholmssajten.


Ämnen i artikeln:

Direktpress

Direktpress väntade inte in Mitt i-tidningarnas nästa drag med riskkapitalbolaget Segulah som ägare. Koncernen inledde istället året med en blixtexpansion med 13 nya titlar: Järfälla, Farsta/Sköndal, Hammarby/Skarpnäck, Solna, Sundbyberg, Huddinge, Täby, Danderyd, Vallentuna, Bromma, Hässelby, Vällingby och Spånga. Antalet titlar i Stockholm ökade från 16 till 29, och upplagan ökade till cirka 850 000.

Det innebär att Direktpress är uppe på ungefär samma nivå som Mitt i i Stockholmsregionen. (Direktpress finns även i Göteborg, Uppsala, Västerås, Sigtuna/Knivsta och Enköping och har totalt en upplaga på över 1,2 miljoner)

Det här innebär att vi blir en regional aktör och kan erbjuda hela Stockholmsregionen och inte bara enskilda stadsdelar, säger Direktpress chefredaktör Helene Claesson.

På centralredaktionen på Valhallavägen i Stockholm står det skrivbord i förråd och mötesrum. Bland det svåraste var att anställa 20 journalister i smyg, vi fick använda bemanningsföretag, berättar Helene Claesson.

Parallellt med den stora expansionen startade Direktpress också sajten Stockholm Direkt som publicerar fler Stockholmsnyheter än någon annan: 20 30 ibland 40 50 artiklar om dagen.

Vi har testat oss fram i början och har nu ett stort flöde av nyheter från våra reportrar runt om i staden. Jag tror ingen lägger ut så mycket Stockholmsnyheter som vi gör nu, säger Helene Claesson.

De ämnen som fungerar bäst digitalt är stadsbyggnadsfrågor, snackisar i kvarteren och efterspelen till dramatiska händelser. Som exempel nämner Helene Claesson oroligheterna i Dalen och Rågsved.

Konkurrenterna kör standardbevakningen med utbrända bilar. Vi gjorde reportage om ungdomar som nattvandrar och startar idrottsprojekt, och de blev väldigt delade. Jag tror att det är ungdomarna som sprider det på sina

Facebooksidor för det sker via mobiltelefoner och det sker sent på kvällar och nätter. Jag tror inte de läser oss på pappret, men de läser i mobilen om det handlar om dem själva eller deras kompisar.

Har Södra Sidans sätt att tänka påverkat er?

Absolut, vi har tittat mycket på vad de gör, och jag delar deras syn helt och hållet. Att det är en farlig makt att beskriva hur en stadsdel är, och att det kan bli självuppfyllande. Om det bara handlar om våld och bråk i rapporteringen så kan det leda till mer våld

Hela intervjun samt intervju med vd:n Carina Rydberg och mer information om ekonomin och säljet finns på Medievärlden Premium.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Direktpress

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.