Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Direktpress granskar de egna tidningarna på Kvinnodagen

Publicerad: 8 Mars 2017, 12:32

Lokaltidningskoncernen firar Internationella kvinnodagen med att räkna antalet kvinnor på bild i sina tidningar.


Ämnen i artikeln:

Direktpress

Tre av Direkpress titlar, Södermalmsnytt, Tidningen Farsta/Sköndal och Hässelby tidning, har genomgått genuskollen som sammanställts av fyra personer på redaktionen. Granskningen gällde alla bilder, från enkäter till reportage, under 2016.

Genomgången visar att det är fler kvinnor än män på bild i Direktpress-titlarna – både inuti tidningarna och på förstasidan.

”Jag önskar att jag kunde säga att vi arbetar aktivt med det här hela tiden men tyvärr blir det inte alltid så. Men vi känner ju ofta på oss när våra tidningar blir ‘gubbtunga’, och vi har engagerade läsare som också påtalar när vi är snett ute”, säger nyhetschefen Andreas Enbuske till den egna tidningen.

Men genomgången visar också att det, precis som i övriga svenska medier, är männen som får vara experter i tidningarna.

Seher Yilmaz, ordförande för den partipolitiskt obundna ideella organisationen Rättviseförmedlingen, kommenterar resultatet i StockholmDirekt:

”70 procent av experterna i svenska medier är män. Så er undersökning stämmer rätt bra överens med hur medierna ser ut i stort. Det finns ett mönster i att man tror att det bara är vissa personer som kan något, och så går man tillbaka till samma person om och om igen när det i själva verket finns andra att prata med.”

Så här många kvinnor fanns på bild i Direktpress tre titlar 2016:

Södermalmsnytt
Av totalt 693 personer på bild var 57 procent kvinnor.
Av totalt 202 experter på bild var 43 procent kvinnor.

Tidningen Farsta/Sköndal
Av totalt 918 personer på bild var 54 procent kvinnor
Av totalt 313 experter på bild var 49 procent kvinnor.

Hässelby tidning
Av totalt 1291 personer på bild var 50 procent kvinnor.
Av totalt 508 experter på bild var 43 procent kvinnor.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Direktpress

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.