Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Digitalt fortsatt starkt visar nya siffror från IRM

Publicerad: 8 September 2015, 11:29

Mobilmarknadsföring och webb-tv förväntas skjuta i höjden under 2015 enligt prognosen.


Ämnen i artikeln:

IRM

Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) presenterade i dag sin reviderade prognos för 2015-2016. Av den framgår att mobilmarknadsföring och webb-tv ökar mest i tillväxttal.

Omkring 32,4 miljarder kronor förväntas bli den totala omsättningen för reklammarknaden under 2015. Det skulle innebära en ökning med 1,6 procent jämfört med förra året. Och det är de digitala medierna som det investeras mest i, vilket gör att IRM höjer prognosen för dem.

Under det första halvåret accelererar den digitala tillväxten, den är nu över 17 procent relativt det första halvåret 2014. Det, tillsammans med signaler från marknaden, gör att prognosen för digitala medier revideras upp. Nu förväntar vi oss att digitala medier passerar 14 miljarder kronor i reklaminvesteringar under 2016. säger Madeleine Thor,  vd på IRM, i ett pressmeddelande.

Det är framförallt mobil och webb-tv som ökar mest. Under 2015 förväntas vardera öka med omkring 40 procent jämfört med året innan.

Enligt Madeleine Thor ser framtiden för marknaden fortsatt ljus ut:

IRM prognosticerar över 33 miljarder kronor i medieinvesteringar under 2016, ett nytt all-time-high.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.