Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Digitalt ansvar ökade intäkterna med 50 procent

Publicerad: 2 November 2015, 13:07

När Norrtelje Tidning gav en person ansvar för att säljarna även pushade de digitala kanalerna ökade försäljningen direkt.


Sedan årskiftet har Norrtälje Tidning ökat sina digitala annonsintäkter med 50 procent. 2014 låg den ackumulerade försäljningen till och med oktober på 1,6 miljoner kronor. I år är summan nästan 2,5 miljoner kronor.

Förklaringen beror i hög utsträckning på att NT från årsskiftet införde att en person hade som ansvar att se till att digitala erbjudanden alltid finns på bordet vid säljmöten.

Det och att efterfrågan ökat i och med att kunderna nu är mer mogna för den här typen av lösningar, säger NT:s försäljningschef Niclas Pärni.

Säljavdelningen har också jobbat med att avdramatisera den digitala försäljningen. Bland annat har säljare filmat ett antal minuter med mobilkamera och sedan klippt ihop materialet till ett antal reklamfilmer som lagts upp på sajten.

Det är enkla filmer som vi gjort mest för att visa vad man kan göra, säger Niclas Pärni.

Det har inte blivit några nya reklamfilmer. Ännu.

Vi har några som vill, men det krävs bra idéer också.

Att den digitala försäljningen ska ha en lika stor tillväxt även 2016 tror inte Niclas Pärni.

Prognosen är på 15 procent. I och med att vår största konkurrent är vår papperstidning gäller det att hitta en bra balans mellan kanalerna.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.